Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehälsa
Läst 195 ggr
Saaandy
0

Marsvin utanför

Jag har precis skaffat tre små hanar som är födda oktober i år
Köpte dem tillsammans då dem gick tillsammans på zoo
Upptäckte vid köpet att en av dem hade ett litet sår
Jag tror det är för att han blivit biten av sina andra bur kompisar
Jag ser honom alltid själv liggandes utanför dem små husen i buren och aldrig tillsammans med dem andra två
Han har fortfarande lite små bit sår då och då
Behöver jag va orolig för honom ?är det alltid någon som är lite utanför?
Hur vet man vem som bestämmer?
Vi har köpt en jätte stor bur på över 2 meter och har separerade matskålar till dem och flera hus

• Redigerat 2021-06-11 21:32 av Cireea
Ljungåsen
2

Hanar ska hållas i par, inte i grupp.

Tre hanar är ett högriskprojekt och brukar inte fungera, det blir förr eller senare slagsmål och osämja, precis som du har märkt nu. Din lille med bitsåren blir illa behandlad av sina "kompisar" redan nu, och det kommer inte bli bättre med tiden. Snarare sämre. Om du låter dem alla fortsätta bo tillsammans har du sannolikt snart regelrätta slagsmål, där någon kan bli riktigt illa skadad.

Han behöver separeras från kompisarna och få en ny vän i egen bur. Är han tillräckligt ung så är bästa alternativet en stabil, vuxen hane, minst två år gammal.

Saaandy
0

Jag har redan en äldre hane redan tänkt på den idén i fall om att dessa inte skulle funka och bli ännu värre

Hur ser man vem som bestämmer av marsvinen?

Ljungåsen
1

#2: Om du redan har en äldre hane (som sitter ensam?) så finns det ju ingen anledning att vänta. Ju yngre de små är, desto lättare att sätta samman med en vuxen. Väntar du för länge kan en ny hopsättning bli väldigt besvärlig.

Det du beskriver är någonting som inte funkar. Bitsår är väldigt långt från okej.

Genom att studera marsvinen så brukar man kunna se vem som är dominant, men det är inte alltid tydligt, och inte så viktigt heller. Det viktiga är att de kommer överens.

Saaandy
0

#3:
Jag har inte haft dem alls länge ,varför jag väntat är för att se så att dem andra två oxå kommer överens ,så att han äldre få gå med rätt hane!
Dem andra två ryker ihop oxå
Så det är inte bara så lätt hade det varit det hade jag inte skrivit här!

Melinda2002
0

#4: du bör ta ett snabbt beslut om vilken hane du ska flytta eftersom problemen bara kommer bli värre med tre hanar tillsammans. Med tanke på att en hane har bitsår och verkar vara utanför är det nog bäst om han flyttar. Om de andra bråkar lite försöker de nog fortfarande bestämma rangordningen. Att de juckar och jagar varandra i början för att bestämma rang är vanligt. Så långe ingen blir biten eller konstant jagad utan att jag jaga den andre är det nog okej.

Saaandy
0

#5: Hej
Tack för all hjälp ,vill dem det bästa!
Ja jag ska försöka ta ett beslut idag
Ser den minsta av dem jaga den med bitsår och då springer han direkt
Så konstigt att den minsta i volym är sån
Som du säger kanske är så att dem andra två försöker göra upp
Har sett den minsta pussa den med bistår på örat en gång men oftast jagar han bort honom helt utan anledning räcker att han står någonstanns det spelar ingen roll

Saaandy
0

Men det ser ut som att han med bistår kommer bättre överens med han tredje men det kanske inte spelar någon roll?

Ljungåsen
1

Det som är viktigt är att han med bitsåren kommer bort från den som biter honom. Sen brukar det bli mest harmoniskt om det är åldersskillnad mellan pojkarna, så av den anledningen så skulle jag nog ge den lille stackaren en vuxen kompis.

Det är jättebra att du tänker göra något åt problemet!

Saaandy
0

Okej kanske får ta bort han med bitsår nu då
Men i skrivande stund ligger han och sover bredvid den tredje ,dem verkar gilla varandra oftast
Det är bara den lilla som ofta jagar honom
Ska jag ta bort den lilla kanske till han äldre❤?

Ljungåsen
0

#9: Det viktiga är att han med bitsår och den lille som bits inte är tillsammans. Vilken kombination som blir bäst för övrigt är det nog du som bäst kan avgöra, du som har marsvinen framför dig.

Jag önskar dig lycka till.

Saaandy
0

#10: Tack så jättemycket för all hjälp
Nu får vi hoppas att det går smidigt att sammanföra den äldre o yngre ❤

Ljungåsen
0

#11: Läs gärna igenom nedanstående länk innan hopsläpp. Det finns mycket man kan göra för att det ska gå så enkelt som möjligt.

https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/