Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarskadorskötsel
Läst 244 ggr
Melinda2002
0

Marsvin med knöl

Igpr adopterade jag ett marsvin från marsvinshjälpen. Jag märkte direkt att han var väldigt mjällig och hade en irriterad hårbortten. Han hade skorpor på läppen och smuts i näsan. Nu har jag upptäckt att han har en knöl på bröstet och om man klämmer flrsiktigt på den kommer det ut blod ur bröstvårtan. Just nu är jag i telefonkötill veterinär. Vet någon vad knölen kan vara? Märkte att han var blodig när jag tog upp honom ur buren.

Melinda2002
0

Kan tillägas att han skakade när vi åkte hem igår och först trodde jag att han var rädd, men sen kände jag en jättestor knöl på hans pung och när jag tryckte på den kom det ut en jättestor hårboll täckt av gegga. Efter det slutade han skaka och bajsade flera korvar.

Ljungåsen
1

Men jösses. Adopterar de ut ett marsvin i så dåligt skick?

Knölen vill jag inte säga någonting om för det kan vara precis vad som helst, och den behöver en veterinär titta på.

Klägget i rumpan/pungen låter som väldigt eftersatt intimhygien. Jag gissar att hans snopp nog kan se gräslig ut och rekommenderar att du försöker göra rent den. Länk till instruktioner nedan.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1460951/intimhygien-for-marsvinspojkar

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Vixxen
0

Oj! Ta kontakt med veterinär och låt dem titta ordentligt på honom!

Melinda2002
0

#2: jag "fällde ut" hans snopp och den såg ren ut

Melinda2002
0

#3: vi fick en tid imorgon förmiddag

Ljungåsen
0

Jättebra både att snoppen ser bra ut, och att du fått tid hos veterinär redan imorgon.

Vixxen
0

#5: 👍

Melinda2002
0

Han har tyvärr även dålig aptit. Han äter höet men flrutom det har jag bara lyckats få i honom lite sallad. Han vögrar äta grönkål fastän det enligt omplaceringen var hans favoritgrönsak. Har gett honom c-vitamindroppar.

Melinda2002
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag kommit på att han gillar probiotika

Melinda2002
0

Vid invägningen ikväll insåg jag att han tappat nästan halva vikten från igår. Han har gått från 0.95 kg till 0.52 kg. Har nu gett honom 10 ml cc. Stämmer det att jag ska ge honom 50 ml per dag?

Melinda2002
0

Nu har jag varit i kontakt med marsvinshjälpen och de vill ha tillbaks honom för att ta honom till veterinären. Tycker det verkar bäst och vi avvaktar så han kan flytta in hos mig igen om han blir bättre.

Ljungåsen
0

Det låter klokt att de tar tillbaka honom, och ser om de kan vårda honom frisk. Jag hoppas du stödmatar ordentligt så länge som han är i din vård, för att maximera chansen att det går bra för honom.