Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 187 ggr
Saaandy
0

Hanar bråkar

Köpte 3 små marsvin hanar då den ena va utanför placerade jag honom med min äldre hane !
Men nu har dem två andra börjat bråka
Dem har en stor bur på två meter och flera gömställen och har sprutat parfym på dem med!
I skrivande stund är dem lugna men för en kvart sedan va det full rulle i buren
Den ena av dem vickade konstant på rumpan vilket jag aldrig ser dena andra göra men båda två parar sig mig varandra till och från!
Dem hackar lite tänder men inte mycket och den ena säger ifrån när den andra försöker para sig !
Såg precis att den ena av dem la sig ner mitt uppe i allt bredvid den andra samtidigt som han kurrade o vickade på rumpan
Dem gäspar ibland med
Nu ligger dem på varsin sida av buren
Vad ska jag göra ,börjar jobba imrgon vågar jag lämna dem tillsammans, vill inte det ska hända något med dem

• Redigerat 2021-06-11 21:32 av Cireea
  • Redigerat 2020-12-20 12:31 av Saaandy
Ljungåsen
0

Hur gamla är de? Småkillar kan vara ruskigt jobbiga.

Stor bur är bra. Flera av allting är bra. Flera gömställen med flera öppningar, flera höhögar, flera matskålar. Gott om sysselsättning. Pellets utstrött i spånet, grenar att gnaga på. Aktivitetsbollar är också bra.

Var har du ditt andra hanpar med den store och den lille? Om småkillarna hör dem, ser dem eller känner lukten av dem kan det trigga bråk.

Jag skulle ge bråkstakarna ett bad (tillsammans), gjort rent Talgkörteln ordentligt, och sen fönat dem torra. En gemensam obehaglig upplevelse verkar bondande, och genom att göra rent Talgkörteln minskas deras egen lukt rätt ordentligt. En del triggas väldigt av lukt.

• Redigerat 2020-12-20 13:17 av Ljungåsen
Saaandy
0

Tusen tack för alla grymma tips är så otroligt tacksam
Mycket av det du säger stämmer överens då dem började bråka när jag hade haft uppe dem andra I samma rum
Dem andra två är i ett annat rum !
Nu blir det att bada dem och testa 🤩
När jag badar dem kan jag använda vanligt shampoo?

Ljungåsen
1

Håll de båda paren så separat som det bara någonsin går, så minskar du risken för tjafs. De ska helst inte fatta att det finns andra marsvin i hemmet.

Om du har haft uppe det ena paret så tvätta händerna och byt kläder, åtminstone på överkroppen, innan du hanterar det andra. Låt dem inte ha golvtid på samma ställe, och om du bara har ett ställe så rengör golvet löjligt ordentligt emellan.

Så milt schampo som möjligt är bra. Jag använder Ekholms prob schampo till mina. Möjligen lite diskmedel på Talgkörteln om den är ovanligt smutsig.

Saaandy
0

Okej tack för tipsen
Har du något bra tips om man vill mysa med dem i soffan
Finns det något smart man kan göra då?
Om man vill ha uppe ett par sen det andra

• Redigerat 2020-12-20 15:38 av Saaandy
Ljungåsen
0

#4: Använd en fleecefilt eller nåt (en för varje par) så att ingen av dem sätter sin lukt i soffan. Har du dem i knät så byt kläder emellan. Eller använd rejäla förkläden om du inte orkar byta kläder hela tiden (ett för varje par). Typ sådana här.

https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/hushallstillbehor/forklade-2000043425

Förkläde
Saaandy
0

Okej tack så jättemycket ❤