Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: hantering
Läst 296 ggr
Ebba Samuelsson
0

Hur får jag mitt marsvin tamt?

Hej, jag köpte två marsvin för några dagar sedan. Men jag har ett litet problem dem blir inte tama. Dom sitter bara i sitt lilla hus och trycker. Dom kommer bara ut på natten när vi inte är där. När man ska lyfta upp den ena så skriker den ropar den på den andra eller är den bara rädd? Skulle jag kunna få hjälp av någon lite kunnigare tack?

Ljungåsen
4

Är det ungar det handlar om?

Först. Tålamod. Det finns inte ett enda marsvin som blir tamt på bara några dagar. Det tar väldigt mycket längre tid än så.

Du behöver ha åtminstone ett gömställe per marsvin, så minst två om du har två stycken. Ofta är det bättre med gömställen av typen plastpallar, som den här från Jula än heltäckande hus med bara en öppning.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/

Då kan marsvinen gömma sig och känna sig trygga, men du kan fortfarande se dem.

Prata mycket med dem med snäll marsvinsröst, och rör dig långsamt i närheten av buren. De tycker inte om höga ljud eller hastiga rörelser.

Om du plockar upp, så jaga inte runt dem i buren, och plocka alltid upp dem tillsammans. Ha någonting i knät som de kan gömma sig under, typ en filt eller en handduk, och muta med något jättegott. Gurka brukar gå hem.

Att marsvinet skriker vid hantering beror antingen på skräck eller på smärta.

Och ha tålamod. Beroende på hur de varit hanterade tidigare så kan det ta månader innan de tinar upp och börjar uppskatta ditt sällskap. Jag skulle börja med att vara snäll och prata mycket, men inte hantera dem mer än nödvändigt de första veckorna i alla fall.

Bra att ha på toaletten, i barnens rum, vid ytterdörren eller varför inte i garaget? Säljs i blandade färger. Tillverkad av plast.
Frejathegurl1
0

Nu när vi är på hur man gör sitt marsvin tamt. Hur gör man egentligen ungar tama jag har tre st ungar ung. 2 månader gammla och en av dem försöker jag att tämja med att ha vitkål i handen. Vilket är verkligen det rätta sättet?

Ljungåsen
0

#2: Man gör likadant med ungar som med vuxna. Sen brukar jag undvika att plocka upp yngre marsvin för de har så mycket spring i benen att de inte brukar uppskatta att sitta i knät.

Vill du muta med något jättegott så brukar gurka gå hem mycket bättre än vitkål.

Frejathegurl1
0

Ok, ska ge dem lite gurka i fortsöttningen ;)

Frejathegurl1
0

Fortsättningen*

Ebba Samuelsson
0

#1: ja det är två ungar. Ljust nu så har dom två tro hus men dom brukar vilja gömma sig i hö istället. Okej ska testa det. Har förstår att det tar lång tid och är bered på det😊 tack för tipsen

Ebba Samuelsson
0

#6: ska var trä hus blev lite fel och sedan just istället för ljust