Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 129 ggr
lovtin
0

Marsvin väger för lite?

Jag har två marsvins honor på 5 månader som väger drygt 500 gram båda två. Har läst mycket om vikten i deras ålder och verkar som att de väger alldeles för lite. De är pigga och äter normalt och jag har vägt hur mycket mat jag ger och det verkar vara lagom mycket. Jag ger de alltid stora högar med hö och oftast så har de en liten skål med pellets jag fyller på ibland. Någon som vet om de väger för lite?

_Mino_
0

mina honor som 4 månader väger nästan 700, dom ligger på 660-670 ungefär så det låter som dina väger lite lite.

Är dom mycket aktiva? Inget ändrat beteende?

Vikt varierar mycket hos marsvin så därför råder jag att du ska känna på ryggrad och revben, bara dra fingrarna över och känn lite, känns det jättetydligt så är dom för smala.

För att få dom upp i vikt är ge dom grovt och fint hö, lite matigare grönsaker (alltså, minska på gurka, sallad, ja det som inte har någon direkt nytta) och lite kornkross brukar vara bra

lovtin
0

#1: Tack så mycket för tipsen! Ja, de är aktiva och inget har ändrats. Ska kolla nu, tack!

_Mino_
0

#2: Ingen fara! Man blir ju orolig över dom, min hane var själv mager nyligen och paniken jag hade men det löste sig och han är i vikt igen, det kommer bli bra ska du se

lovtin
0

#3: Tack :)