Vilken bur till marsvin?
Jag har just nu två marsvin som fortfarande är ganska små (5 månader). När vi hade bestämt oss för att köpa marsvin så hade vi inte läst på så mycket om burar så vi köpte en från djuraffären. Den största de hade men jag mår hemskt över det. När jag sedan förstod att det var helt fel så köpte vi ett galler som går runt halva mitt rum som det kan hoppa över till 24/7 (och jag släpper ut de på golvet varje dag). I själva buren så har jag alspån och halm och på golvet så har jag en stor fleece filt vikt dubbel. Men det fungerar inte så bra eftersom jag nu inte kan sitta vid mitt skrivbord eller röra mig som vanligt runt i rummet så jag håller på att kolla på nya burar. Undrar därför vad ni tycker är den bästa buren? Har kollat extra på cnc burar med 4x2 eller 5x2 galler. Men är det den bästa typen av buren eller ska man bygga själv? Bokhylla?
Sedan undrar jag också vad ni har för underlag i buren och hur det funkar?
Mina marsvin bor i hemmabyggda lådor. Du kan se några bilder i länken nedan. Låda ett och låda två har jag kvar, låda tre är utbytt mot en större låda.
https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/
Marsvinen själva tror jag inte bryr sig om de bor i en bokhyllebur eller i en c&c. Det viktiga är att de har tillräckligt mycket yta att röra sig på.
Numera har jag vetbed i alla mina lådor. Med stallpellets under som absorberande lager. På den tiden jag hade strö så använde jag easyströ.
#1: Men vad tror du om storleken? Är 4x2 för litet?
Och hur ofta tvättar du vetbed?
#2: 4x2 (som är 149x77 cm om jag fattat rätt) fungerar för 2-3 marsvin utan problem.
Jag tvättar mina vetbed en gång i veckan. Men jag punktstädar dagligen och plockar bort alla pluttar.
#3: Kanske är en bra idé. Men fungerar det liknande fleece då?
#4: Jag tycker att vetbed fungerar bättre än fleece. Det är mjukare och mer tryckavlastande, och ytan blir inte lika blöt där de kissar.
#5: Ok! Men läste på eragons sida om att det var ganska komplicerat med stallpellets. Tycker du det?
#6: Ska man ha bara stallpellets, alltså utan vetbed uppepå, så är det rätt bökigt för den måste vattnas och svälla och falla isär för att bli mjuk nog för marsvinens ömtåliga små fötter. När man har den under vetbed så behöver man inte göra någonting av det, utan kan använda den som den är. Sen när man städar och lyfter bort vetbeden så är det jättelätt att se var de har kissat, för där har pelletsen ramlat sönder.
#7: Aha vad smart. Men byter du bara stallpellets där de har kissat? Eller byter du allt på samma gång?
#8: Jag byter bara den stallpellets som de kissat på.
Är det den här typ? https://www.granngarden.se/stallpellets-14-kg-butikspris/p/1187169
#10: Ja, precis, den fungerar alldeles utmärkt.
#10 #11: Tack! Kanske något jag kommer prova.