Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 623 ggr
Saaandy
0

C vitamin rik mat till marsvin

Hej

Är det bara jag som tycker att det är extremt motsägelsefullt all info online när det kommer till c vitamin rika grönsaker man ska ge till marsvin.
Ex olika typer av kol är bra men inte för mycket då dem kan få ont i magen ,man måste vänja dem.
Blomkål,vitkol och grönkål ingår i den kategorin
Broccoli är bra men inte för mycket då kan dem få matsmältning problem.
Paprika är bra men inte för ofta då kan dem för munsvamp.
Tror aldrig jag läst om något som är bra för marsvin allt ska man ge lite av Och inte för ofta.Men vad ska man då ge dem?
Finns det någon c vitamin berikad grönsak man kan ge marsvin dagligen ?, utan att man ska behöva oroa sig för att dem ska få munsvamp,matsmältning problem osv
Jag brukar ge dem blandat lite av varje dagligen
Ex en mix av: paprika,grönkål,vitkol och blomkål samt broccoli detta får dem dagligen
Är det bättre då att dem får ena dagen broccoli andra dagen vitkol osv
Jag blir verkligen förvirrad när jag läser på alla sidor
Ingen är tydlig tycker jag

Mvh

• Redigerat 2021-06-11 21:26 av Cireea
Ljungåsen
0

En del marsvin är känsligare för gasbildande grönsaker som kål, än andra. Åtminstone ett par av mina skulle inte klara de mängder kål du beskriver utan att få ont i magen.

Mina får askorbinsyraspetsad dubbelgurka varenda morgon, för att säkerställa att de får det c-vitamin de behöver. Utöver det får de paprika dagligen, plus gröna bladgrönsaker. Att paprika skulle kunna ge munsvamp har jag varken hört tidigare, eller varit med om.

Randomel93
0

Jag håller helt med, det är en djungel! Jag funderar på vad dom behöver mer för vitaminer än C-vitamin som man ska förse dom med, och hur man gör det utan att dom blir sjuka i något annat..

91Marran
0

Jag använde c-vitamin pulver när jag hade marsvin. Vet inte vart jag köpte det men det var till smådjur. De fick både pulver och grönsaker. Mest grönsaker.

Mvh
Mig

Ljungåsen
0

#2: Förutom C-vitamin så är det väl mest D-vitamin och kalcium-fosfor-kvot som man behöver hålla koll på? Eller är det något annat du tänker på?

Randomel93
0

Nej det är just det, jag har ingen aning om det är mer än så 😅

GuineaGirl
0

#1. Att paprika skulle kunna ge munsvamp har jag också hört. Det har jag läst på Humlans marsvin, en sajt där jag hittade mycket information när jag precis skaffat marsvin. Jag har dock själv givit mycket paprika, främst för att vissa äldre marsvin inte tål kål så bra, och ingen har hittills fått munsvamp.

#1. Vad är det för bladgrönsaker som du ger till vardags? Jag skulle behöva några bra tips. Jag har i nuläget hand om flera marsvin som har urinsten eller uringrus i släkten och är därför orolig för att alltför mycket persilja och andra bladgrönsaker skulle kunna bidra till ohälsa på grund av den höga kalciumhalten.

Ljungåsen
1

#6: Jag har uppenbarligen inte läst tillräckligt noga på Humlansmarsvin för just den informationen hade jag missat.

Som bladgrönsaker ger jag olika sorters sallad, och ibland babyspenat. Romansallad är en favorit. Jag brukar slå upp näringsvärdet på exempelvis matkalkyl och beräkna kalcium-fosfor-kvoten, så att jag vet vad jag ska komplettera med för att få ner den till idealet på ca 1,5. Romansallad ligger på ca 1,6, babyspenat på ca 1,8. Det kan man jämföra med grönkål som har en kvot på ca 2,8.

Morot är rätt bra för att dra ner kvoten. Den har 1,1. Paprika fungerar utmärkt, med sin kvot på 0,25.

Saaandy
0

#6:
Har inte heller märkt av att någon fått munsvamp av paprika så får fortsätta ge grisarna det
När det gäller kål ,hur märker ni att dem inte tål det och får ont i magen ?
För nu har jag gett dem mix av blomkål ,grönkål, vitkol dagligen
Vill inte dem ska få ont i magen såklart ❤

[pamo]
0

#3: Finns på djuraffären här iaf :) Men står på hundhyllan med "medicinska" grejer ;)

Ljungåsen
0

#8: Jag har varit med om problem med gaser i magen två gånger, med ett par års mellanrum. Två olika marsvin dessutom.

I båda fallen så började det med ett marsvin som inte ville äta, och som satt uppburrad och stilla. Väldigt olik sig själv. Den ena röntgades och då kunde man se gaser i buken. Den andra fick bara en vanlig undersökning men samma diagnos. Behandlingen i båda fallen var densamma. Stödmatning, vätskepuckel med B-vitamin, och smärtstillande Metacam i fyra dygn.

Båda marsvinen repade sig fint efteråt och har inte haft några återfall, men jag är väldigt försiktig med gasbildande grönsaker till dem.

Saaandy
0

#10:
Okej tycker du jag ska ta bort det som föda då? Och ge dem baby spenat och paprika istället så det blir lite mer varianter och tack för all kunskap du delar med dig 🤩

GuineaGirl
0

#8. Det ena marsvinet fick uppblåst mage, ungefär som vid trumsjuka fast inte riktigt lika svullet, och dessutom förändrad form på spillningen. Ibland var bajspluttarna mindre än normalt, ibland hade de spetsig form i ena änden, ibland var de mjukare och satt ihop ungefär som ett pärlband. I övrigt var hon pigg och matglad. Marsvinet var i 5 - 6-årsåldern när detta inträffade och problemen började i samband med att hon fått ganska mycket kål (broccoli om jag minns rätt) i sin kost, vilket hon tidigare tålt. Jag gav henne minifom mot gaserna, hon fick pro-fibre rabbit pellets dagligen för matsmältningen och jag slutade utfordra med kål. Marsvinet blev bra igen, men jag fortsatte ge pro-fibre rabbit pellets varje dag och fick ge minifom ibland. Hon fick aldrig mer kål.

Det andra marsvinet fick magproblem i 4-årsåldern i samband med att hon mist sin kompis. Hon blev svullen om magen och flera meter från buren hördes det hur magen "smällde". I övrigt var hon lika aktiv som vanligt. Hon fick minifom mot gaserna, pro-fibre rabbit pellets för att underlätta matsmältningen och all kål togs bort ur kosten eftersom det kan vara gasbildande. Hon mår nu bra igen, får fortsatt pro-fibre rabbit pellets dagligen och kan till och med äta lite vitkål ibland utan problem.

Det är några år mellan händelserna, så marsvinen har inte bott hos mig samtidigt. De har inte heller hållits i ensamhet.

Ljungåsen
0

#11: Det är hopplöst svårt att ge råd för hur andra människor ska göra. Du är ju helt rätt ute med att ha fokus på att marsvinen behöver sin dagliga dos av C-vitamin, och det är verkligen jätteviktigt. Även låggradig C-vitaminbrist kan ge hemska skador på sikt.

Eragons skriver en del om utfodring på sin sida, som kan vara värt att läsa.

https://www.eragons.se/om-marsvin/foder/

Det mesta handlar ju om mängderna. Att du ger många olika sorters kål behöver ju inte betyda att du ger mycket kål, även om det låter så. Lägg gärna lite tid på att väga grönsaksbitar så du vet precis hur mycket som behövs för att de ska få det c-vitamin de behöver, och visar det sig då att du ger mer än nödvändigt så kan du ju byta ut en del kål mot snällare grönsaker som exempelvis morot och romansallad.

Randomel93
0

Jag känner att jag bör lägga om lite utfodring för grisarna, är det en kalkyl på nätet du använder för kalcium/fosforkvoten?

Ljungåsen
0

#14: När jag började hålla koll på kalcium-fosfor-kvoten så använde jag Excelkalkylatorn som finns på guinealynx.info. Den kan laddas ner från länken nedan.

https://www.guinealynx.info/diet_vegs.html

Numera så känner jag att mitt ögonmått räcker till rätt bra.

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
Randomel93
0

Brukar sallader vara en känslig grej att introducera? Mina får isbergsallad ibland men om jag ska lägga om kosten nu så är jag orolig att göra det för snabbt

Ljungåsen
0

#16: Det är väl med sallad som med all annan mat, att det är klokt att inte ändra för mycket i kosthållningen för fort?

Jag har aldrig varit med om att någon reagerat på sallad, men jag brukar vara måttlig med grönsaker överlag till nya marsvin, just för att man aldrig vet vad de fått att äta tidigare.

Randomel93
0

Jag känner att jag gärna tar flera förslag på grönsaker att få upp kvoten lite, hur jag än håller på så verkar jag bara hamna på typ 0.70, det enda jag verkar kunna höja den med är vitkål och det vill dom inte längre ha sedan dom fick sallad 😂 jag tar tacksamt emot tips, just nu mjukstarar jag med morötter, paprika, romansallad och vitkål i olika kombinationer..

[pamo]
0

Mina älskar svartkål :)

[pamo]
0

Omgrönkål :)

[pamo]
0

Och grönkål ska det stå..

Ljungåsen
0

#18: De flesta sorters kålväxter drar upp kvoten (grönkål, svartkål, broccoli, vitkål). Bland vanliga grönsaker så tänker jag i första hand på själkselleri och babyspenat. Sommartid maskrosblad. Kryddväxter som dill och persilja.

Mina är inte heller speciellt förtjusta i vitkål under vintern. Av någon anledning blir den godare strimlad, så jag strimlar. Den färska vitkålen som kommer tidig sommar tycker de däremot väldigt mycket om.

När det gäller stjälkselleri så läste jag någonstans att den, på grund av sin trådighet, måste skäras i strimlor, så det gör jag. Det är en väldigt praktisk grönsak att ha hemma för den håller i evigheter i kylskåpet.

Babyspenat, som brukar säljas i påse, håller mycket bättre om man lägger in en bit vikt hushållspapper i den öppnade påsen innan man försluter den. Pappret behöver bytas dagligen.

Randomel93
0

Tack för tipsen!
Jag läste nägonstans att babyspenat inte får ges för ofta men den hjälpte min kvot jättemycket, det specifierades aldrig varför den inte får ges ofta, är det något du känner till?

Ljungåsen
0

#23: Det bör delvis handla om kalcium-fosfor-kvoten, och delvis om att spenat innehåller oxalsyra. Eftersom babyspenat inte är fullvuxna spenatblad så borde värdet vara lägre än det som anges för spenat.

När jag har babyspenat hemma så får mina varje dag, men i mycket liten mängd.

https://mypetguineapig.com/can-guinea-pigs-eat-spinach/

http://www.guinealynx.info/diet_oxalic.html

We answer the question: can guinea pigs eat spinach? Learn about the proper serving size, health benefits and other hazards.
Randomel93
0

Tack för infon, återigen!

ziggy72
0

skulle nog fortsatt så som du gör nu eller tagit tex paprika en dag,blomkol en dag,brokoli en dag osv

Saaandy
0

#26:
Ja det är nog det bästa för dem små grisarna
Inte allt på samma gång ut varierad kost