Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 437 ggr
_Mino_
0

Marsvin slickar på mig

Några av mina marsvin brukar slicka på händer eller ansiktet tillochmed men har endast märkt detta beteende på oss som är närmast marsvinen.
Varför gör dom detta? Tänkte först att det var för vi hålla i något gott nyligen men det händer även fast vi nyss kommit hem

Ljungåsen
0

En del marsvin är rätt så förtjusta i att slicka, med eller utan (försiktig) hjälp av tänderna.

Jag har läst två teorier. Antingen att de putsar en, eller att de är ute efter salt från skinnet. Jag tror nog mer på putsning, faktiskt.

_Mino_
0

#1: Ja, det verkar inte finnas så mycket fakta om det, är väl ett beteende man ännu inte kunnat undersöka riktigt

Den som slickar mest använder aldrig tänder när hon gör det, vilket uppskattas så det kittlas mest, blev mest fundersam då man inte riktigt hittar något om det

Ljungåsen
0

#2: Det verkar inte vara så vanligt? Jag har och har haft rätt många marsvin, och det är bara enstaka individer som gjort sånt.

_Mino_
1

#3: Ja, det verkar vara något av det mindre vanliga. Har själv 5 stycken och den som gör det mest är en av dom nyaste, hänt någon enstaka gång med dom andra