Marsvinet äter inte!
Hej!
Har två hanar på 2 år, en av dem är nu sjuk. Märkte för ca 4-5 dagar sedan att han var seg i buren och sov mycket. Tänkte först inte speciellt mycket på det, men märkte sedan att han inte var intresserad av maten.. Tog ut honom varje kväll i 3 dagar för att få i han mat och vatten. Det var inte mycket som jag fick i honom..
Var hos veterinären igår, de sövde honom och slipade hans tänder, (molarerna inte framtänderna, de var fina). Men det verkar inte som det var tänderna som var problemet för han har inte börjat äta igen. Tvärtom äter han ingenting alls. Jag stödmatar med Critical Care ungefär var tredje timme (förutom när jag sover….)
Har verkligen ingen aning om vad som är fel med honom. Har någon några tankar eller kloka ord?
Tack på förhand
Ta kontakt med veterinären igen!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Får han ordentligt med smärtstillande? Smärta brukar påverka aptiten väldigt negativt, och har han slipat tänderna så har han sannolikt ont i munnen.
Lite beroende på vilka narkosmedel som använts så kan det ta ett par dagar för honom att komma igång igen. Längre förstås om han har ont.
När jag har marsvin som inte äter alls själva så stödmatar jag varannan var tredje timme, dygnet runt. Det är jätteviktigt att de har mat i systemet hela tiden för att inte tarmrörelserna ska stanna av.
Jag väger också, åtminstone en gång om dagen, för att vara säker på att jag lyckats mata tillräckligt.
Kolla i munnen så att allting ser fint ut för en gång så slutade ett av mina marsvin att äta och du kollade jag i buren och då såg jag att hennes tand var borta. Annars kan du ju kolla upp med vetrinären som de andra säger.
Hans tänder ser bra ut, jag tror felet sitter längre in. Kanske i tarmarna eller magsäcken. Ska kontakta vet imorgon.. om marsvinet har stopp i magen kan man ge något lösande då? Typ någon olja eller lactulos?
Du kan kontakta t ex Firstvet för ett "veterinärbesök via mobilen" så länge vid behov. https://firstvet.com/sv .
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med andra i tråden som rekommenderar att du snarast tar kontakt med en marsvinskunnig veterinär igen.
Om marsvinet skulle ha stopp i magen på grund av gasbildning, vilket ibland kan uppstå snabbt om marsvinet inte äter ordentligt (vilket ditt marsvin inte gjort på flera dagar om jag förstår dig rätt), så kan man ge flytande Minifom, 0,2 ml 3 - 4 gånger per dag. Minifom kan köpas receptfritt på apotek.
Men i det här fallet verkar marsvinet må så dåligt att det inte räcker att själv försöka behandla det, utan veterinärkontakt måste tas direkt.
Som #2 frågade, har marsvinet fått utskrivet smärtstillande (t ex metacam) av veterinären?
#6: Kan inte nå veterinär förrän imorgon, ger honom Metacam varje dag. Så jag tvivlar på att det är pga smärta som han inte vill äta.
Känns som det kan vara Magatoni men som sagt ska vi till veterinären imorgon igen.
Är bara nervös att han inte klarar igenom en natt till med så lite mat i kroppen.
Stödmatar honom ungefär varannan timme men får knappt i han något då heller. Han spottar mest ut det, vet inte hur jag ska få han att svälja.
Men varför kontaktar du inte firstvet så länge för tips och råd??? Det är väl jättebra att kunna få diskutera med veterinär via videosamtal i just sådana här lägen. https://firstvet.com/sv
När det gäller katter så får man inte ge metacam om inte katten har ätit först, eftersom metacam inte får ges på fastande mage (risk för allvarliga biverkningar). Vet inte vad som gäller för marsvin, men det vet de ju på firstvet.
#7: Vad väger han? Vilken dos Metacam får han? Hur ofta? Vilken styrka är det på den Metacam du ger? Väldigt många veterinärer skriver ut i alldeles för låg dos.
På sidan 24 och framåt i Eragons infohäfte, som kan laddas ner från länken nedan, finns detaljerad beskrivning på hur man stödmatar på bästa sätt. Det handlar mycket om att ha rätt vinkel på sprutan i munnen, och att stoppa in den tillräckligt långt, så tuggreflexen kommer igång.
#8: Marsvin får aldrig ha fastande mage, då kan tarmrörelserna stanna av. Det är därför man måste stödmata ofta, hela dygnet runt.
De biverkningar av Metacam som förekommer hos bl.a. katt förekommer i princip aldrig hos marsvin.
#9: Han väger ca 1 kg, fick tre doser metacam, varje dos är 0,12 ml.
Tycker det är svårt att hitta rätt position med sprutan då han vägrar att ens ta den i munnen..
#8: Tvivlar på att veterinär via samtal kommer ge mig något bra.. Vad ska de säga liksom? "Ge honom Critical Care".. det gör jag redan, känns inte som det finns så mycket mer jag kan göra på egen hand vid tillfället.
När jag träffar en veterinär imorgon kommer de antagligen röntga för att se om de kan hitta något i tarmarna, eller får han medicin mot magatoni… eller blir det avlivning om det inte finns något mer att göra..
#11: Hur ofta? En eller två gånger per dygn? Vilken styrka (hund eller katt)? Nästan oavsett så låter det som en otroligt låg dos, som säkert inte alls räcker för att göra honom smärtfri.
Rulla en handduk runt honom så han sitter still. Ta ena handen och håll fast hans huvud uppifrån. Stoppa in sprutan snett bakom framtänderna tills den når tuggtänderna på motsatt sida (se bild i infohäftet). Ibland kan man behöva vicka lite på sprutan för att få igång tuggreflexen.
#12. Hur ser marsvinets spillning ut, om han fortfarande har någon? Det kan ge en indikation på om något är fel i hans mag- och tarmsystem.
Om du har tillgång till minifom, så skulle jag, om jag var i ditt ställe, sätta in den behandlingen redan nu, parallellt med stödmatningen och metacam. (Men jag är inte veterinär, så kanske är detta också en fråga för firstvet.)
Bra att du tar kontakt med veterinär imorgon för en akuttid. Vänd dig om möjligt till en veterinär som verkligen kan någonting om invärtes sjukdomar på marsvin.
Jag har inte själv testat videosamtal med veterinär, som några i tråden tipsat om. Men det känns som om situationen är tillräckligt akut för att det skulle kunna vara värt att göra ett försök.
Du skriver att du är rädd att marsvinet inte ska överleva natten. Så vad har du att förlora på att kontakta Firstvet…?
#13: Ger honom metacam en gång per dygn.. vilket styrka har jag ingen aning om. Hela veterinärbesöket var så hastigt. Hur länge tror du han har ont efter tandslipning då? Det var två dygn sedan nu.
Tack för tipset med handduken det ska jag testa!
#14: Han har ingen spillning alls och har inte haft på minst två dygn…
Har tyvärr inte tillgång till minifom, kan ej nå apotek idag. Men vad hjälper minifom till? Är det gaser i magen? Hur vet jag om han har gaser? Magen känns inte svullen.
#15: Att kontakta dem kostar pengar som jag isåfall hellre lägger på riktigt veterinärbesök imorgon, men annars är det bra att kontakta dem, får se om jag ändå gör det senare idag
Han har säkert ont fortfarande, men det som verkligen är bekymmersamt är att han inte bajsar. Det är farligt på riktigt. Livshotande rentav.
Första samtalet till Firstvet är gratis även för oförsäkrade djur. Det finns alltså ingen anledning att inte ringa.
Jag har fått god hjälp av Firstvet de gånger jag använt mig av tjänsten för mina marsvin.
#17. Minifom hjälper mot gasbildning och går att köpa receptfritt. Det är även enkelt och effektivt att använda. Marsvin med svåra magbesvär kan dock behöva behandlas med flera preparat samtidigt och övriga måste veterinären skriva ut.
Om marsvinet inte har ätit eller bajsat på flera dagar så är tillståndet livshotande. Det är då också sannolikt att marsvinet har mycket gaser i mag- och tarmsystemet.
Ibland kan man se med blotta ögat att marsvinet ser svullet ut på sidorna av kroppen vid trumsjuka. Men även matvägrande marsvin som fortfarande ser "smala" ut kan ha svår gasbildning, vilket till exempel kan upptäckas vid röntgen hos veterinär. (Har varit med om detta).
#20: Vet du dosering för Minifom?
Någon som vet hur lång tid det tar för Minifom att verka/visa resultat? Några timmar? Några dygn? Jättetacksam för svar
#21. Flytande Minifom, 0,2 ml 3 - 4 gånger per dag, till vuxna marsvin.
Min bedömning är dock att ditt marsvin är så illa däran att det inte räcker att bara sätta in minifom, han behöver akut veterinärvård.
Hände samma sak med mitt marsvin så skulle tagit honom till veterinären så fort som möjligt.
Marsvin är nämligen väldigt bra på att dölja sina sjukdomar (då dom är flockdjur och om dom visar sig svaga blir dom utstötta)tycker absolut du borde ta honom till veterinären igen.
Mitt marsvin fick symtom en dag och va borta nästa 🥀
Hur har det gått? Vad sa veterinären?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#25: Veterinären sa att de inte visste vad det berodde på, om de skulle ta reda på det skulle de behöva söva igen och lägga in honom och göra en undersökning. Och han mådde redan så dåligt så de trodde inte han skulle överleva att bli sövd en gång till. Så vi fick avliva. :(
#26: nej vad tråkigt:(