Annons:
Etikettersjukdomarsajten
Läst 537 ggr
Cireea
1/19/21, 9:02 PM

Kontakta veterinär!

Jag delade denna text inne på Hamster iFokus men ser att den är lika aktuell här inne på Marsvin iFokus.

Det dyker emellanåt upp medlemmar, oftast helt nya, som skriver här inne i om diverse symptom hos deras marsvin samt undrar vad det kan vara och vad dom bör göra. Jag förstår att man i förtvivlan söker kunskap hos andra, men iFokus är inte rätt stället att vända sig till.

Har man ett marsvin som uppvisar tecken på att allmäntillståndet inte är som det borde vara ska man alltid vända sig till veterinär först. Vi kan inte avgöra vad som är fel med ditt marsvin och inte heller kan vi rekommendera några behandlingar. Det enda vi kan göra här inne är att spekulera och diskutera.

Är man osäker på var man bör vända sig kan vi säkert hjälpa till med tips på bra kliniker, men mer än så kan vi inte göra här inne.

Kontakta alltid veterinär om du känner en oro över ditt marsvins allmäntillstånd eller om ditt marsvin uppvisar tecken på sjukdom. Även om man inte alltid behöver åka in akut kan det vara bra att snabbt inleda en dialog med veterinären för att vara beredd om och när ett besök behövs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

  • Redigerat 11/28/23, 7:13 AM av Ljungåsen
  • Redigerat 1/19/21, 9:03 PM av Cireea
Annons:
Z
1/19/21, 11:26 PM
#1

👏helt rätt

Cireea
9/30/21, 5:27 PM
#2

Fortfarande väldigt aktuellt här inne.
Kontakta alltid veterinär istället för att ställa frågor på ett forum.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

M
3/15/23, 5:24 PM
#3

#2 Håller med dig! Och min policy är att om jag skaffar ett husdjur så måste jag ta hand om det även om det kostar. Samtidigt måste jag tillägga två saker som inte är optimala med veterinärer i dagens Sverige.

1) Min erfarenhet med marsvin och veterinärer (som jag inte har behövt kontakta speciellt mycket tursamt nog) hittills är att de har ganska dåliga kunskaper om marsvin rent generellt? Vid senaste besöket så bad de mig ta kontakt med Roslagstulls veterinärklinik eftersom de är väldigt duktiga på just Marsvin. Tyvärr så ligger det 35 mil bort.

2) Och sen - rent generellt, oavsett vad det är för djur - så tar de "oförskämt" mycket betalt! Min senaste upplevelse var häromveckan när jag ville att de skulle se på en liten knöl som ett av mina marsvin har fått. Jag var inne i 15 minuter och det kostade 900:-. Det är ju inte okej. Snart har ju ingen råd att ha husdjur.

Ljungåsen
3/15/23, 6:07 PM
#4

#3: Vanliga hund-och-katt-veterinärer fungerar om det är något enkelt problem, typ ögonskada eller uppenbar urinvägsinfektion, men så fort det handlar om någonting mer komplicerat behöver man en veterinär med kunskap om exotiska djur. En del sådana finns faktiskt som man kan ha videosamtal med, ifall man bor långt bort från kompetensen.

Att ha veterinärvårdsförsäkring är inte heller fel. Det brukar (tyvärr) löna sig. Agria och Sveland försäkrar marsvin.

Upp till toppen
Annons: