Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 231 ggr
Lumtri💫
0

Brunstigt beteende?

Hur vet man om sitt marsvin är brunstigt? Hur beter hon sig t.ex. En av mina marsvins honor ”sätter sig på det andra” o dem typ bråkar mycket. Jag vet inte om jag ska låta det va eller göra något åt det…
Är det någon som varit med om samma sak eller vet vad det kan vara, dela jätte gärna med er✨🐹🐹

Ljungåsen
1

En del blir skitjobbiga och jagar runt och klättrar på kompisen/kompisarna. På andra märker man nästan ingenting.

Om man har en kastrerad hane i flocken så brukar man kunna märka på honom när någon brunstar. Han blir väldigt mycket mer intresserad och följer efter den brunstande honan och håller henne sysselsatt, så hon får mindre tid att bråka med kompisarna.

Jag har haft två honor som varit riktigt jobbiga vid brunst. Båda hade äggstockscystor (något som är väldigt vanligt hos marsvinshonor), och båda blev otroligt mycket trevligare efter kastrering.

Är hon så jobbig som du beskriver så rekommenderar jag ett veterinärbesök för kontroll om hon har cystor. Är hon försäkrad så betalar försäkringen en kastrering om det finns medicinska skäl.

Lumtri💫
0

Är cystor farligt för marsvin?

Ljungåsen
1

#2: Cystor påverkar (oftast) humöret, och gör livet jobbigt både för det marsvin som har dem, och för kompisarna som tvingas stå ut med henne. Större cystor trycker på omkringliggande vävnad, och orsakar fysiskt obehag. Blir de riktigt stora kan de spricka, vilket orsakar enorm smärta.

Misstänker man cystor så är det ett veterinärbesök som gäller. Standardbehandlingen är kastrering.

Lumtri💫
0

Okej, detta är första dagen som hon gör detta men jag vet inte om jag ska söka hjälp!?
Men jag tror bara det är att hon är brunstig…
kan de dö av cystor?

Ljungåsen
0

#4: För dagbok över beteendet, så ser du om det är ett återkommande problem. Är det det så borde du verkligen söka veterinärvård.

Honor, som inte är hormonellt påverkade av cystor, brukar bete sig precis som vanligt vid brunst. De är lika rara mot kompisarna vare sig de brunstar eller inte. Beteendet du beskriver i #0 är alltså inget normalt brunstbeteende, och jag har bara sett det hos de två av mina honor som faktiskt hade cystor. Övriga skulle aldrig komma på idén att bete sig sådär.

Går det så långt att cystan växer sig stor och spricker, så kan säkert smärtan göra att marsvinet slutar äta, och det i förlängningen leder till att det dör. Men då har man sysslat med djurplågeri bra länge innan.

Lumtri💫
1

Ett av marsvinen har hoppat på de andra en gång/två gånger vad jag sett och dem ”bråkar” inte knappt längre.