Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 162 ggr
maijasofia
0

Pellets till växande marsvin?

Hej! Jag har två hanar, strax över sex månader gamla. Medan de fortfarande växer har de haft fri tillgång till pellets (självklart också hö och grönsaker), men jag har planerat att sluta ge pellets när de inte längre behöver den extra energin för att växa.
Undrar hur länge jag ska fortsätta ge pellets? De väger ca 920 och 950 gram i dagsläget.
När jag väl slutar ge, är det bättre att avvänja långsamt eller går det bra att sluta tvärt?

Ljungåsen
2

Marsvinshanar brukar vara färdigvuxna någonstans mellan 12 och 18 månader.

Fri tillgång på pellets skulle jag aldrig ge, inte ens till växande marsvin, just för risken att de äter "för mycket" pellets och för lite hö. Att se till att marsvinen äter rejält med hö är bästa sättet att hålla veterinären borta.

Med det sagt, så skulle jag redan nu börja begränsa mängden pellets. Om du väger dem varje vecka så kan du lätt se till att de får bara precis så mycket som de behöver för att gå upp i vikt i en hälsosam takt.

Sluta tvärt skulle jag inte göra. Risken då är att de blir hungriga, och sura på varandra. Mycket bättre att trappa ner på det, så att de lär sig att äta sig mätta på hö först.

maijasofia
1

#1: Tack för svar! De har alltid varit mer glada i att äta hö än pellets, men tror också det är dags att börja reglera det lite mer :)