Blod i urin eller? (Bild)*
Igårmorse såg jag fläcken på bilden och satte ut marsvinen en och en i en hage med ljus filt och absorberande underlag för att lista ut vem som kissat blod. Alla 3 satt i varsina 5-6 timmar i hagen. Inget blod från någon.
Igårkväll släppte jag ihop alla tre i sin bur med ljus filt och absorberande underlag och ingen har kissat blod inatt heller, alla beter sig som vanligt.
I förrgår testade jag ett annat sätt att klippa klor på och råkade komma åt lite pulpor tyvärr, så jag fick ta blodstopp, jag reagerade att blodet på kudden är så mycket mörkare än annan blodurin jag sett, kan det vara en klo som legat och blött efter jag hade klippt tidigare under dagen? Det ser ju nästan ut som lite koagulerat?
Eller kan ett ilsket urinbesvär komma och gå så kraftigt och plötsligt? Att det blir en endaste blodpöl och sedan inget mer på ett dygn?
#0: Ja, blod är det ju. Om jag skulle gissa så känns det mer sannolikt att det kommer från kloklippningen än från urinvägarna, men det är omöjligt att säga säkert. Precis som du så reagerar jag på den precis punktformade mörka fläcken. Så brukar det inte se ut när någon kissar blod.
Jag skulle med gott samvete avvakta och se om blodfläckarna kommer tillbaka, eller om någon börjar bete sig annorlunda än vanligt.
Ja, och just också att det verkligen bara är en fläck, när Dagny hade uvi i julas och björnmargit 2018 så vart det småfläckat runtom i buren, den är är så himla koncentrerad..
Tack, jag har dom på ljusa filtar ett par dagar nu, och håller tummarna :)
#2: Jag har varit med om uvi hos marsvin två gånger. Första gången syntes inget blod alls någonstans, och urinen var möjligen mycket svagt rosafärgad. Urinprov visade på bakterier, och han var väldigt allmänpåverkad.
Andra gången hittade jag mycket små, enstaka blodfläckar i lådan. En droppe max, en eller två gånger i veckan, ibland ingenting på flera veckor. Helt omöjligt att avgöra vem som var den skyldiga. Ingen var det minsta allmänpåverkad. Efter omflyttning bland marsvinen så kunde jag ringa in det till två möjliga kandidater, och sen blev hon med uvi allmänpåverkad, så då visste jag vem det var. Urinprov visade på bakterier även om provet var helt klart hos veterinären.
Det är inte alltid enligt skolboken, tyvärr. Då hade det varit lätt.
Så jobbigt, jag måste åka bort en vecka ganska snart och även om jag litar på mina marsvinsvakter så är jag såklart orolig för marsvinen och lite dåligt samvete att behöva lämna en sjukstuga i så fall :/ hoppas det bara är en klo!
#4: Ja, det var inte jättekul.
Fundera på om du ska be marsvinsvakterna att sätta alla marsvinen på vågen en gång om dagen, och skriva upp deras respektive vikt. På så vis så märker de med en gång om någon inte äter som hen ska, även om de inte är så väldigt marsvinsvana.
Jag hoppas också det bara var en klo.
Ja, det kan dom få göra faktiskt, tack för tipset!
Jag är ganska säker på att det var en klo från bilden men den gjorde mig som tur är mer uppmärksam än vanligt, inser att någon av dem faktiskt kissar annorlunda. Magkänslan sa Dagny så hon fick sova i egen bur en hel natt, och på underlaget under filten var det blod i kisspölarna, men röntgen visade inga stenar som tur är!
Men det är andra gången på kort tid som hon får en uvi precis efter att hon brunstat så planen nu är att kastrera henne när jag kommer hem.
Nu håller vi tummarna att medicin funkar för då behöver mina marsvinsvakter bara ge medicin vid tre tillfällen 😊
#7: Stackars Dagny. Urinvägsinfektion är inte skoj alls.
Både Blå Stjärnan i Göteborg och Husdjurshälsan i Högsbo kastrerar marsvinshonor med flanksnitt, en metod som minskar eftervården radikalt. Mina kastrerade flickor åt själva redan dagen efter kastreringen.