Ge marsvin till butik
Hej! Har bara en liten fundering.
Fick precis höra om en tjej som har två marsvin hon inte längre vill ha. Hon vill inte sälja dom till vem som helst utan vill sälja dom till en djuraffär här i stan. Men, för att den affären ska ta emot dom måste hon betala 2000kr. Är det rimligt? Jag tycker det låter jättekonstigt men har bara lämnat fisk till den butiken men då inte behövt betala något (har inte heller förväntat mig att få betalt).
Är det svårt att omplacera marsvin? Är det svårt att hitta ett bra hem?
Mvh Linn
- Redigerat 2022-07-03 13:51 av Ljungåsen
- Redigerat 2021-06-11 21:22 av Cireea
Nej de är inte svårt att hitta ett nytt hem till marsvin. Vad är anledningen till att hon inte vill ha dom?
Och de låter konstigt att hon ska behöva betala 2000 för att dom ska ta emot dom. Men chansen är stor att dom avlivar marsvinen om dom är gamla. Så du vet.
Eftersom dom inte går att sälja lika lätt hos djuraffären. Just sayin
Jag skulle säga att det är djuraffärens "försäkring" så att dom inte går back på dem om dom inte får sålt dom, i och med mat, skötsel, plats osv.
Sen tror jag att det kan bli ett bättre hem om hon omplacerar privat då många djuraffärer tyvärr inte kollar hemmen så noga så då kan marsvinen verkligen gå till vem som helst.
Redan för många, många år sedan blev jag erbjuden en hel skock marsvin som en djuraffär inte blev av med. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ha fler djur då.
Men man ska nog verkligen tänka sig för innan man avlar fram fler marsvin, då det finns fler av både smådjur och katter än vad det finns familjer som vill ta emot.
Katthem tar ofta ut en omplaceringsavgift för ägda djur, så jag tycker inte det är konstigt att en djuraffär tar ut en omplaceringsavgift för ett ägt djur. Det kostar att tillhandahålla foder, omvårdnad, utrymme och det kostar att ev. låta avliva… Det signalerar ju också till djurägare att de har ett stort ansvar för sitt djur, att djur inte är något som man bara kan "dumpa över" på någon annan när man har tröttnat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det finns ett enormt överskott på begagnade marsvin, så det är inte alls konstigt att hon behöver betala för att bli av med dem. Däremot så tycker jag det känns djupt oseriöst att lämna in dem till butik. Bättre då att omplacera själv, eller ta kontakt med någon av de seriösa omplaceringsorganisationer som finns.
Anledningen som jag förstod det till att hon vill lämna till djuraffären är för att hon inte vill att vem som helst ska ha dom. Jag har tyvärr ingen kontakt med tjejen själv och har inte heller tid att hjälpa henne, annars hade jag gärna gjort det.
Hon ska göra sig av med dom för att hon tycker det är jobbigt att ha ta med dom varje vecka när hon ska åka hem. Hon går i skola på annan ort, 2-3 timmar bort. Så det är just pendlandet hon inte orkar med. Marsvinen är inte så gamla som jag förstod det.
Tipsade iaf min kompis som känner henne att jag tycker det är dumt att ge dom till djuraffären och att hon har större chans att hitta ett bra hem till dom själv. Tipsade också om en djuraffär på en annan ort som är bättre. Vet inte om dom tar emot djur på det sättet men det kan dom ju ta reda på om dom vill tänker jag.
Mvh Linn
Alltså från en djuraffär kan dom hamna hos vem som helst, dom flesta i djurbutiker bryr sig inte så länge dom är över 18 år tyvärr