Vågar jag ta hem honor?
Jag har två marsvinshanar på drygt 1,5 år. Det har inte alltid fungerat helt bra mellan dem, har varit väldigt bråkigt till och från (ingen har blivit skadad) men de senaste 2-3 månaderna har det blivit mycket bättre så jag har varit jätteglad :)
Nu har jag blivit tillfrågad att ta hand om 2 honor 7-8 mån. Undrar därför om någon har erfarenhet av hur hanarna kommer bete sig av detta. Kommer de börja bråka en massa igen? Honorna kommer ju få ha sin egen bur, men är ganska trångbodd så de kommer ju behöva ha sina burar i samma rum och se/höra/känna lukten av varandra.
Är det värt att testa om det funkar eller kommer det fortsätta bråkas om det börjas för att jag tagit hem honorna?
- Redigerat 2021-06-11 21:20 av Cireea
Jag skulle inte prova. Eftersom det har varit lite tjafs mellan dina pojkar tidigare, så är det högrisk att de börjar tjafsa igen när de känner lukten av tjejerna, speciellt när någon av dem brunstar. Och vill det sig illa så blir de riktigt, riktigt osams och kan skada varandra rejält. Då är det inte alls säkert att de blir sams igen, även om tjejerna flyttar.
Vill du absolut ta emot flickorna så skulle jag låta kastrera båda pojkarna, och sedan ge dem varsin flickvän, efter fyra veckor när spermierna garanterat dött. Det borde fungera utmärkt, även om de bor i samma rum.