Ilsket marsvin
Jag har 2 marsvin som är 2 år gamla. De har bott ihop i 1,5 år. Det ena marsvinet, Molly som kom till vår familj sist är väldigt skygg och har alltid kissat ner vårt första marsvin Zita. Den senaste tiden har hon börjat hacka tänder, hon "trampar" och vaggar omkring Zita i perioder. Har fått för mig att det är när hon är brunstig. På slutet har hon även börjat hugga mot Zita som skriker hjärtskärande. Hon har även börjat "rida" på henne vid brunstperioden. De senaste veckorna har Zita blivit mer och mer apatisk. Hon har bara legat med nosen in mot hörnet i buren. Nu har det gått så långt att marsvinen sitter i en varsin bur för att Zita skall få lite lugn och ro. De har varit isär nu i ne vecka och Zita börjar "piggna till". Det känns så tråkigt att det är såhär för det är inga "glädjeskutt" i buren längre och de kuttrar inte och pratar med varandra. När de är tillsammans på golvet pratar Zita med Molly men hon är tyst. Är det någon som vet vad vi skall göra för att de skall bli kompisar? Har starkt funderat på att lämna bort det arga marsvinet för omplacering så hon kanske träffar någon hon blir bättre kompis med. Isåfall får vi skaffa någon ny kompis till Zita. Det känns inte roligt men vad ska vi göra?
Tacksam för tips!!!!
Det "ilskna" marsvinet, hon har inte fått glesare päls? Skorviga juver? Ändrad kroppsform/hull på något sätt?
Dessa symptom samt att de är väldigt "sexuellt påträngande" kan vara symptom på hormonförändringar, ofta hormonproducerande äggstockscystor. Det är väldigt vanligt.
Eller är det bara vid brunst (några dagar var 16:e dag ungefär) som hon håller på såhär? Då är det normalt att de småtjafsar lite, rider på varandra vid brunst, kurrar o.s.v. Jag tycker mer att det låter konstigt att det andra marsvinet reagerar så negativt på det.
Om de har bott tillsammans så länge så handlar det knappast inte om att de inte är kompisar i alla fall utan det borde handla om någon förändring som skett.
jag tror att det kan vara äggstockcystor:
Det är väldigt vanligt att äldre marsvinshonor drabbas av äggstockscystor. De behöver dock inte alltid uppvisa symtom. Möjliga symtom är:
- Mindre viktminskning. Blir smalare över skuldrorna, får rundare mage
- Håravfall. Hon tappar päls utan att klia sig. Huden är slät och fin.
- Beteendeförändring. Hon blir mer aggressiv och pms:ig
- Förstorade bröstvårtor
Det är honans hormoner som spökar. Istället för att gå i cykler ligger hennes östrogenhalt på en ständigt hög nivå. Större tumörer kan kännas genom magen, eller ses vid röntgen/ultraljud.
Det går att operera, men är mycket riskabelt. När man gör ett sådant övervägande ska man väga in honans ålder och hälsotillstånd.
Det är en myt att marsvinshonor som aldrig fått ungar i större utsträckning drabbas. Det är väldigt vanligt både bland honor som har gått i avel, och honor som inte har det.
Källa: www.humlansmarsvin.se
det andra om att hon vaggar och klappar händer runt henne tycker jag låter som att hon brunstrar. dom har ju ingen hane utan uppvacktar då den andre. jag vet inte varför din Zita är så slut, hon kanske är sjuk? har hon feber är hon snorig? uppdatera gärna om vad som händer:)
Jag har nu haft dem separerade och det visade sig att Zita hade skadat sitt ena framben. Hon var halt och det var antagligen därför hon låg stilla i ett hörn hela tiden. Hon har nu fått medicin och lite "lugn och ro" från Molly eftersom de sitter i separerade burar. Zita har blivit gladare igen och visslar efter gurka och godsaker så fort man tar i en plastpåse.
Vad gäller Molly så är hon tyst och det händer inte mycket när hon är ensam. Har svårt för att se om bröstvårtorna är förstorade eftersom jag aldrig tittat på dem innan… Det stämmer dock att hon tappat mycket päls men det har jag trott att marsvin gör på samma sätt som hundar. Hon har inga kala fläckar.
Jag får väl sätta dem i samma bur igen om nån dag när Zita är återställd så jag får se hur det går. Det låter inte roligt om det visar sig att det skulle vara cystor. Hon är ju inte gammal…