Mått på burbygge
Hej! Funderar på att eventuellt skaffa marsvin någon gång i september detta året. Tänkte snickra ihop en låda åt dem så att det blir så rymligt som möjligt. Planen ser ut som att det kommer bo 2-3 honor där i. Virket jag har räcker till en låda på 110x110 cm. Är det för litet för en grupp med marsvin och är sidorna tillräckligt långa? Eller borde jag åka och köpa nya grejer med längre mått när det är dags att börja bygga? Tack på förhand.
Jag skulle inte ha två-tre marsvin på mindre yta än 160*70 cm, men gärna betydligt större än så.
Ur städsynpunkt är lådor djupare än 75-80 cm svåra att komma åt att städa längst in, tycker jag, och jag har ändå ganska långa armar.
Jag har just nu tre marsvin i 200x82 cm. Där har de gott om plats att springa och att komma ifrån varandra om de vill det. Ju större desto lättare skulle jag vilja säga : )
Tack för hjälpen! Det är fortfarande långt kvar innan marsvin blir aktuellt, så jag ska finurla lite till på vad jag kan snickra ihop som är ännu större :)
Skönt att få några mått att gå efter också! Tack igen för era svar.
#0: Du skulle alltid kunna prova en stor Billy bokhylla! Finns på blocket ofta och till ett bra pris. Lagom höga kanter och stort utrymme. Du behöver inget lock (jag har det eftersom att jag har hund) och så kan du bygga mellanväggar som du gör hål i. Tänk på att bottnen är tunn så lägg typ en våtrumsmatta i bottnen. Googla bara [Bokhyllebur Marsvin] för inspiration.