Frågor om marsvin: hona/hane osv?
Några frågor jag funderar över (vill gärna skaffa marsvin):
Är det skillnad på hanar och honor? T ex storleksmässigt, beteendemässigt osv? Beteende är ju såklart väldigt individuellt beroende på individ men finns det några särskilda kännetecken som skiljer könen åt?
Är antingen honor eller hanar att föredra för en nybörjare, som jag, eller spelar det ingen roll vilket kön man väljer?
Luktar marsvin mycket? Är det skillnad på lukt mellan honor och hanar? Luktar buren mycket?
Tacksam för svar! :D
Hanar brukar vara lite större än honor. Typiskt väger de runt 1200 g som vuxna, medan honor väger runt kilot, men det finns stora individuella variationer. Hanar är ofta mer energiska som små (upp till två år) men lugnare och jämnare i humöret som vuxna, i och med att de inte brunstar. En del honor blir väldigt griniga mot kompisarna under brunst.
Jag tycker att hanar är bättre nybörjarmarsvin, under förutsättning att de inte är jämngamla. Optimalt är en åldersskillnad på runt två år, så att åtminstone den ena är ordentligt vuxen. Två jämngamla småkillar är ingen bra idé, risken för tjafs och bråk är stor. Vill man ha honor så bör man dessutom ha en kastrerad hane som håller ordning på dem när de brunstar. Två jämngamla småflickor är inte heller en bra idé, de kan bli fruktansvärt elaka mot varandra vid brunst.
De luktar inte om man har tillräckligt stor bur och städar tillräckligt ofta. Min erfarenhet är att honor har en större tendens till att kissa precis överallt, och de har dessutom förmågan att spraykissa rakt bakåt för att uppfostra kompisarna, så det kan komma kiss långt upp på väggarna. Hanar gör inte sånt.
Avslutningsvis. Köp inte marsvin i butik.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull!
#1 Tack för svar! Hur stor är en tillräckligt stor bur? Jag har hittat en som är L162 B60 H50, funkar det för två marsvin eller är det för litet?
Brukar man kastrera hanar även när de ska bo med bara en annan hane eller gör man det bara när de ska bo med honor?
Nej ska inte köpa från butik! Kollar efter uppfödare men det verkar inte finnas någon i närheten av mig… Men transport går förhoppningsvis att lösa tänker jag!
- Redigerat 2021-04-19 16:53 av Meraxes
#2: Jag tycker att 160*70 cm är lagom för två marsvin. Mindre än så skulle jag inte vilja ha, speciellt inte till hanar som behöver hyfsat gott om utrymme, speciellt under puberteten. Om du absolut inte måste ha en gallerbur (för att du har katt eller så) så är det bästa att bygga sig en egen bur av typen bokhyllebur. Billigare är det också.
Hane som bor tillsammans med en annan hane behöver inte kastreras. Kastrering hos marsvin påverkar inte beteendet, även kastrerade hanar är väldigt manliga av sig.
Bra att du inte tänker köpa i butik! Jag rekommenderar omplaceringsmarsvin i första hand. Det finns otroligt många begagnade marsvin som behöver ett gott hem.
#3 Ok! Vad är bäst att ha i botten på buren, alltså typ som bottenmaterial? Det blir ju väldigt många liter om man ska ha typ spån eller toa-lätt i hela… Och filtar eller liknande som behöver tvättas i maskin skulle bli ganska opraktiskt för mig eftersom jag inte har egen tvättmaskin. Finns det nåt annat bra man kan ha i botten, typ en plast/gummimatta eller liknande? Nåt som såklart är ofarligt om marsvinen skulle tugga på den men som samtidigt är enkel att tvätta av för hand.
Brukar det vara lätt att toaträna marsvin? Kissar de ofta utanför buren när man låter dem springa fritt, alltså typ revirmarkerar och så?
Vad städar man buren med? Såpa, diskmedel? Och hur ofta ska man skura ur hela buren? Blir marsvin stressade om man städar för mycket/för ofta i buren, som hamstrar kan bli?
Ska hålla utkik efter omplaceringar också!
#4: Marsvinen behöver ha någonting mjukt med god uppsugningsförmåga i hela buren. Deras fötter är känsliga, och hårt underlag kan ge skador. Att välja lämpligt strö är inte helt lätt. Vanligt kutterspån är billigast, men en del marsvin reagerar på terpenerna i ströet och får irriterade fötter. Toalätt är för hårt, så det går bort. Själv tycker jag bäst om easyströ, men det fungerar dåligt om man har hanar som gillar att släpa snoppen i marken, för det fastnar gärna i snoppen.
Dessutom är de inget vidare på att kissa på ett ställe, utan de kissar och bajsar överallt. Att toaträna ett marsvin är typ hopplöst. De kissar glatt även ute på golvet, om de behöver. En del håller sig när de är uppe i knäet, åtminstone en kvart eller så, andra inte.
Mina marsvin bor på vetbed, med stallpellets under som absorberande lager. Det är dammfritt, och ett arv från den tiden jag hade en kille med kronisk rinit som inte tålde damm alls. Jag plockar pluttar dagligen, och byter vetbed och tar bort allt nedkissat strö en gång i veckan. Tömmer hela lådan och skurar ur den ordentligt gör jag några gånger om året. Har man ett tillräckligt tjockt strölager så att kisset inte når ner till botten så börjar det inte lukta.
De flesta marsvin uppskattar att lådan luktar hemma även när den är nystädad, så jag undviker rengöringsmedel vid vanlig veckostädning.