Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1431 ggr
SparklingTindra
0

Lottie med maskros och linfrö

Jag har just köpt Lottie pellets med maskros och linfrö till min Izzy. Men jag blev lite osäker på mängden. Rekommendationen på påsen är: 25-50 gram, men det låter juh jättemycket. Hur mycket skulle ni ge till ett marsvin? Är det nån som har detta pellets till sina? Är det bra? Jag har tidigare köpt i lösvikt på djuraffären, men vi fick insekter av det och var därför tvungen att köpa nåt annat.

[starlights]
0

Jag har Lottie havre/vetekli till mina marsvin, och är väldigt nöjd med det=)

SparklingTindra
0

Ok. Hur mycket ger du till varje marsvin? =)

[starlights]
0

#2 Det är olika=S jag har inget så exakt mått, utan jag fyller på skålarna ett par gånger i veckan.

Tezza
0

Ang lottie….Inte finns det en sort specifikt till marsvin utan till både kanin och marsvin?

[starlights]
0

#4 Ja, det är både kanin & marsvins pellets.

paronskrutten
0

Har du bara Izzy? Varför då?

Helena

Tezza
0

#5 Men de har väll inte samma näringsbehov? Annars så står det ju att det är viktigt att köpa pellets speciellt till marsvin, men lottie funkar ändå då?

[starlights]
0

#7 Den enda pelletsen som jag vet är speciellt gjord för marsvin är Oxbow. Tyvärr så är det väldigt dyrt.

Det går bra med Lottie, men det är inte lika bra som Oxbow, då den innehåller för mycket av vissa ämnen.
Men själv har jag tyckt att den har fungerat jätte bra till mina marsvin.=)

Tezza
0

#8 Aha ok tack så mycket för ditt svar! Nä det måste nog bli lottiepellets här oxå då jag tyvär inte fåt tag på Oxbow….

Men på zoocenter här i Umeå finns det iaf speciellt marsvinspellets i lösvikt…..

trocadero
0

#7 Nej det har dom inte. Om man ska ge "kanin-pellet" vilket jag tycker det är då det är anpassat till deras näringsbehov och inte marsvins, så ska man ge väldigt lite. Iaf till vuxna. Bättre är att ge havre eller kornkross då istället om man inte vill/kan köpa Oxbow-pellets.

SparklingTindra
0

#6 Jag har bara Izzy eftersom att jag fick veta för ett litet tag sen bara att man måste ha minst två. Det stod i tidningen. Izzy är snart sex år gammal och det känns som att när Izzy dör så kan jag inte ha marsvin på grund av min ekonomi, jag ska då flytta till annan ort och studera och kommer samtidigt att ha två hundar med mig och då lär jag inte ha så mycket pengar. När jag skaffade Izzy så fick jag dessutom inte ha mer än en hemma.

Han verkar inte må dåligt av att vara ensam-marsvin, han gosar med hunden och får vara lös i hela lägenheten dygnet runt och får mycket uppmärksamhet.

Jag vet, han skulle säkert må ännu bättre med en kompis, men han vet inget annat liv än det han har och jag är rädd att han inte skulle funka med ett annat marsvin eftersom att han en gång började bråka med en kompis marsvin. Då känns det inte så kul eftersom att jag heller inte tål att se djur instängda i bur om han inte skulle tåla den nya.

Skulle jag veta att jag hade råd och tid även åren efter Izzy, att ha marsvin, så skulle jag absolut skaffa två marsvin senare men inte just nu.

Hoppas du inte blir alltför upprörd över hans ensamhet och att du förstår mig lite i varför han är ensam.

SparklingTindra
0

Så vilken mängd tycker ni att jag ska ge till Izzy? Snart 6-årig rex-hane. Glad Nån som har något förslag?

Abico
0

Jag ger Lottie pellets till mina. Sune som är 6 år har fått ganska lite tidigare i livet då han inte varit så underviktig direkt ;P Men han har tappat en del de senaste månaderna så jag brukar ge honom 1½ msk om dagen, ev. lite mer. Tjejorna får en liten näve utslängd i sin bur, sen går dom där och bökar. Och små grabbarna som fortfarande växer har alltid pellets i skålen.

Hanna 

Bella-R
0

Jag ger oxå Lottie till mina marsvin, just nu Havre & Vetekli. Har tidigare använt Lottie, fast till kanin, och jag tycker att det funkar finfint.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"