Vänja in på gräs?
Hej! Om 6 veckor kommer marsvinen och jag ha tillgång till trädgård under en helg, så jag tänkte vänja in dem på gräs nu men jag har bara möjlighet att ge dom gräs jag plockar bakom mitt hus, kommer det resultera i att dom inte kommer vara vana vid gräset dit vi ska så att dom ändå bara kan vara ute korta stunder den helgen?
Jag brukar börja vänja in på gräs genom att plocka in gräs till mina. Då oftast ängsgräs av lite grövre kvalitet. Sen när det är varmt och de kan gå ut så betar de gräsmattegräs. Hur länge de får vara ute beror på hur mycket gräs deras magar vant sig vid att äta. Är det dåligt väder några dagar så plockar jag in gräs igen.
Jag har aldrig märkt att någon blivit dålig i magen av byte mellan olika sorters gräs, bara om mängden ökat för fort. Olika marsvin är olika känsliga, precis som olika marsvin är olika maniska på att beta ute. Man får helt enkelt hålla koll och försöka göra sitt bästa för att det ska bli lagom.
Tack! Jag plockar in lite idag och börjar vänja dom försiktigt :)
Är 20 minuter en lagom startsträcka första dagen eller ännu kortare?
#3: Om vi pratar om någorlunda normalt klippt gräsmattegräs så brukar jag köra med en halvtimme till en timme första gången, lite grann beroende på hur maniskt de äter.