Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: beteende
Läst 224 ggr
Wilmalovisa07
0

Är tre marsvin bättre än 2?

Hej! Jag har två stycken marsvins hanar och dem bråkar extremt mycket, dem är snart 2 år gamla. De skadar inte varandra men dem biter varandra osv. De bråkar inte hela tiden utan det är ca 2-3 gånger i veckan men det har blivit mindre och mindre nu senaste veckorna men det händer fortfarande. Det finns minst 2 av allt i deras bur och buren är 2x1,7 meter. En gång behövde jag sära på dem men då blev båda marsvinen väldigt rädda av sig och ”ledsna”. Har såklart inte tänkt att sära på dem eftersom marsvin är flockdjur. Skulle det hjälpa om jag skaffade ett tredje marsvin? Och isåfall vilken ålder och vilket kön? Eller skulle det bara bli värre?

Chinesecrestedlover
1

#0 Hej!

Tre hanar fungerar inte…med väldigt få undantag, så det skulle definitivt bli värre.

När det gäller hanar så har man två alternativ:

Antingen så har man två hanar ihop (på stor yta, extra viktigt med stor plats när man har hanar) eller så kan man ha en (kastrerad naturligtvis) hane med en eller flera honor. Två kastrerade hanar fungerar inte bättre ihop än två fertila hanar, så bråkar de så hjälper inte kastrering mot detta. Kastrering är så att de kan gå ihop med en eller flera damer…inget annat.

Om dina grabbar bråkar mycket (vilket det låter som på ditt inlägg) så skulle det antagligen vara bättre att sära på de, kastrera båda och ge de varsin fru (eller flera fruar).

Mvh/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2021-06-15 16:57 av Chinesecrestedlover
91Marran
0

Bråkar de mindre och mindre så hade jag avvaktat om inget värre händer. Bråk kan ta ett tag och lugna ner sig.

Mvh
Mig

Ljungåsen
0

Tre hanar är en riktigt dålig idé. Det kommer bara bli ännu mer bråk, och definitivt inte göra någonting bättre. Eftersom de är såpass gamla som snart två år och fortfarande håller på och tjafsar, så känns det som att de båda skulle må bättre av nya vänner. Håller med #1 om att kastrering och flickvänner låter som den bästa lösningen.

Wilmalovisa07
0

#3: okej tack för svaren! Ska bara lyckas övertala mina föräldrar.