Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: hanteringövrigt
Läst 282 ggr
lovtin
0

Hur tar man upp marsvin?

Jag har haft mina marsvin i ungefär ett halvår och de har bara blivit lite tamare än de var när vi först fick dem när de bara var 10 veckor gamla. Är ganska säker på att det har med att jag inte tar upp mina marsvin så mycket som man ska eftersom jag gör allt annat rätt. I början tog vi upp dem regelbundet, nästan varje dag men det var då min mamma som plockade upp de. Visste inte så mycket då om hur det här stressar dem. Hon kunde bara stoppa in handen i huset och plocka upp dem med handen över dem som en hamster. Ibland typ skrek dem till och med. Förstod senare att det här inte var bra och lät henne inte plocka upp de mer. Jag började sedan använda mer rör eller små kartonger att lura in dem med mat för att sedan plocka upp dem men nu har de blivit för smarta för det. Har verkligen försökt att typ få in dem i ett hörn för att plocka upp med två händer men hur mycket jag än försöker så går det bara inte. De sprattlar och jag blir så nervös. Kommer inte heller hjälpa att någon skriver att jag behöver vara mer bestämd för det har jag försökt, många gånger :) Mår hemskt över det men nu är det mest bara mamma som plockar upp dem när vi måste klippa klorna eller väga dem. Kan hända ibland också att jag hittar något nytt sätt att få upp dem på men fungerar typ bara en gång sedan får jag komma på något annat. Snälla om någon har något tips hur jag lättare kan få upp dem på skriv det för det här funkar inte. Tack :)

Ljungåsen
0

Jag tycker nog att enklaste sättet att plocka upp ett marsvin som inte är vant att bli upplockat är att använda sig av någonting att plocka upp det i.

Monamössorna i länken nedan fungerar utmärkt.

https://www.eragons.se/webshop/

lovtin
0

#1: ja det är ju ett ganska smart sätt. Problemet är bara att jag redan provat med liknande och de hoppar aldrig in i dem. Tack ändå, ser bekväma ut så köper nog ändå :)

Ljungåsen
0

#2: Tanken är ju att de ska stå i buren hela tiden, så det blir normalt att ligga i dem och gotta sig. Det kan också vara en bra idé att ha mer öppna hus, typ pallar i plast istället för sådana med bara en ingång. Dels så är de lättare att fånga under en pall, och dels så blir mössorna mer ombonade, jämförelsevis.

lovtin
0

#3: ska prova det

piggoglad
0

Om jag får spekulera så tror jag inte det handlar om bestämdhet/tillvägagångssätt utan att du är lika rädd som dem.
Förstår att du blir nervös när de sprattlar och verkar rädda men man får tänka på att de är bytesdjur och deras instinkter kring att känna sig jagade är så starka att även gamla mycket tama marsvin verkar "rädda" i själva uppfångandet då och då. Det är ofta en ofrivillig reaktion hos dem och behöver inte betyda att de tror du kommer äta dem.

Jag tror att det är bättre att de får en positiv upplevelse efter att du fångar dem än att avbryta för att du tycker synd om dem och inte komma någonstans. Tillit krävs ju från båda sidor och de lär sig lita på dig ju mer du hanterar dem.

är du stygg så får du smaka
tillbakakaka

Wilmalovisa07
0

#0: i början brukade jag använda transportburen för att plocka upp dem. De har alltid älskat den och vill alltid gå in i den så det har funkat jätte bra för mig. Nu när dem är tama brukar jag låta dem komma fram till mig och sedan lyfter jag

PiffPuffBob
0

Jag hade också det problemet förut men nu har det löst sig:) Försök att lägga ena handen bakom marsvinet så att det inte kan gå bakåt och se till så att marsvinet inte börjar springa framåt heller, sedan tar du andra handen sakta och försiktigt under magen och lyfter upp marsvinet (du kan också klappa marsvinet före du tar handen under magen på den). Kom ihåg att ge marsvinet något gott att äta när du har den i famnen för att marsvinet ska känna att famnen är ett bra ställe;)

PiffPuffBob
0

Men kom ihåg att det aldrig är bra att tvinga marsvinet! Det bästa sättet är nog den som sagts förut att ta upp en bedd eller något annat med marsvinet i. Det kan vara svårt att få in marsvinet där men testa att låcka in marsvinet där med något som dem gillar:)