Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: nyheter
Läst 225 ggr
Ljungåsen
2

Djurförbud för man som vanvårdade 183 marsvin

Trots tidigare djurförbud för häst, gris och kor fick en man i östra Blekinge ha marsvin i flera års tid. Naturligtvis skötte han inte marsvinen heller, de har hållits utomhus i minusgrader, tillåtits föröka sig fritt och fått självdö.

Numera har han djurförbud även för marsvin. Marsvinen är omhändertagna av Länsstyrelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/blekingebo-hade-183-marsvin-hemma-forbjuds-ha-djur

En man i östra Blekinge hade så många marsvin hemma att han inte kunde räkna dem. Djuren var skadade, fick självdö och föröka sig i den takt de ville. Det menar länsstyrelsen – som räknade till 183 marsvin vid en kontroll i hans hem. Nu förbjuds mannen ha hand om djur.
  • Redigerat 2023-11-09 12:41 av Ljungåsen
Cireea
1

Fruktansvärt 😱
Tur att han fick djurförbud.. frågan är bara hur många djur som lidit innan det stoppades.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länsstyrelsen har beslutat att alla marsvin ska avlivas omedelbart. 😢

Inte jag som mailat dom utan en som ville hjälpa dom.

• Redigerat 2021-07-08 19:01 av UlrikaD
Ljungåsen
1

#2: Fullständigt vidrigt beslut. Så arg man blir.

Där ser man hur lite värde marsvin har, även i länsstyrelsens ögon.

Mitchika
1

#2: Ånej.. Fy f-n rent utsagt! Tvi för den där mannen och jag tycker ärligt talat att Länsstyrelsen borde skämmas lite för att dom låtit det där ske. Att han inte fått totalt djurförbud tidigare är helt bisarrt och på grund av det har alla dessa marsvin fått lida och nu kommer dom alla dö också.

Jag VILL tro att det handlar om veterinärbristen i sommar och att det inte skulle gå att ge alla 183 marsvin rätt, adekvat vård inom acceptabel tid, men cynikern i mig ifrågasätter. Eller så har Länsstyrelsen inga resurser för att kunna hantera, hålla och behandla en så stor mängd gnagare, vilket känns hemskt det också.

Mitt hjärta brister, det var inte deras fel. Är verkligen alla marsvinen i så uselt skick att inte en enda individ går att rädda? Inte ens dom nyfödda ungarna och deras mammor? Finns det inte ens resurser för att kunna hjälpa dom friskaste med god prognos för återhämtning samt mammorna och bebisarna?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Ljungåsen
0

Trots sitt totala djurförbud håller han fortfarande på. Marsvinen hölls undangömda, utan tillräckligt med vatten, ventilation och ljus, och de förökade sig okontrollerat. Nu åtalas han för brott mot djurförbudet.

https://www.blt.se/ronneby/hade-tidigare-180-marsvin-hemma-lyckades-gomma-undan-fler/

Äldre man skaffade nya marsvin i smyg • Trots totalt djurförbud
Ljungåsen
0

Och 25 år efter första djurförbudet så håller han fortfarande på. Nu står han åtalad för brott mot djurskyddslagen, sedan en svårt sjuk katt hittats i hemmet.

https://www.blt.se/artikel/25-ar-efter-forsta-djurforbudet-bleking-med-183-marsvin-misstanks-igen/

År 2021 förbjöds en äldre man, bosatt utanför Ronneby, att ha djur av alla djurslag efter att 183 misskötta marsvin…