Marsvinsunge accepteras inte?
Hej,
Vi fick hem marsvinshona som är 6 veckor igår och har sedan tidigare en hona som är ca 3mån och som bott hos oss ett par veckor redan. Tyvärr verkar den något äldre honan inte uppskatta sin nya kompis. När vi för dem samman försöker hon bita den lilla. Vi har ingen tidigare erfarenhet av marsvin och tar tacksamt emot tips om hur vi bör hantera situationen. Hur ”vänjer” man marsvin vid varandra på bästa sätt utan att riskera att den lilla ska fara illa?
- Redigerat 2021-07-15 09:50 av Alice C
Här kan du läsa lite om hur man ska göra. Oftast låter och ser det mycket värre ut än det är. Den äldre måste befästa sin ställning som etta i buren och det kan se lite brutalt ut.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Det absolut bästa är att ha en kastrat tillsammans med honorna. Då sköter han allting åt en : )
Jag har själv en ettårig kastrat med mina 4 honor. Han håller dem i herrans tukt och förmaning så inga riktiga bråk uppstår.
Lycka till!
#1: Tack snälla för svar och tips!
Du har fått goda råd av #1.
Hade de varit mina så hade jag släppt ihop dem och bara avvaktat. De är bebisar båda två, så sannolikheten för att något allvarligt ska hända är mycket, mycket låg. En vuxen kastrat skulle dock göra underverk för flickorna, så det tycker jag du ska ta dig en seriös funderare på.
Så länge som de inte slåss som en boll så går det bra. Första 48 timmarna är alltid värst.