Marsvin under behandling. Svullen mage.
Båda mina marsvin går på behandling av bactrim och metacam. Även Critical Care och fibreplex.
Då ena tjejen har haft rosslig andning, varit inne på röntgen då vetrinären kunde se att hon kunde ha en infektion.
Andra tösen har bara haft lite klickande andning. Men i och med att dom bor ihop behandlas båda.
Men nu har den ena svullnat upp om magen, hon var inte så svullen i morses. Men nu på eftermiddagen såg hon som hon vart dräktig.
Hon är väldigt matglad.
Inte sätt någon lös avföring gav henne gurka förut vilket hon glatt åt.
Ringde till en vetrinär där han sa att det kan vara metacamen?
Rekommenderade att sluta med den ochxringa min andra vetrinär imorgon bitti.
Någon som haft något likanade problem?
- Redigerat 2023-02-09 11:24 av Ljungåsen
Enda gången någon av mina marsvin fått problem med smärtstillande var damen med leverproblem. Hennes kropp klarade inte Metacam/Loxicom.
Då blev hon också svullen om magen men hon mådde dåligt också och det verkar ju inte ditt marsvin göra.
Min erfarenhet säger att det är större risk att ett marsvin mår dåligt av Bactrim än av Metacam men det är så individuellt så det är väldigt svårt att säga.
Det bästa är nog ny kontakt med marsvinskunnig veterinär alltså en med exotisk utbildning.
Hur känns den svullna magen? Gaser kan få en mage att svälla upp, men då brukar magen kännas spänd, och låta lite ihålig om man försiktigt knackar på den med fingertopparna.
Gaser är smärtsamt, och då brukar marsvinet också vara tydligt allmänpåverkat.
Hur mår hon? Som vanligt?
Jag har haft marsvin i bra många år, och ännu har jag inte haft någon som reagerat negativt på Metacam. Bland hund och katt är det relativt vanligt med magpåverkan av Metacam, så har du pratat med en vanlig hund-och-katt-veterinär så kan du ha fått ett felaktigt råd när det gäller att ta bort Metacamen.
Varför får hon ens Metacam? Har hon ont någonstans, eller är det den antiinflammatoriska effekten man är ute efter? Jag har haft ett marsvin med kronisk rinit, och han blev märkbart sämre i andningen utan Metacam.
En av mina tidigare marsvinshonor svullnade upp om magen till följd av gaser i magen - alltså hon fick trumsjuka - till följd av behandling med antibiotikan Baytril. Hon svullnade upp på sidorna av kroppen, så att hon verkade dräktig, på bara några timmar. Trumsjuka är ett livshotande tillstånd för marsvin.
I det fallet fick jag rådet av behandlande veterinär att avbryta behandlingen med Baytril. (Marsvinet hade tidigare behandlats full tid med Bactrim utan problem och Baytrilen hade endast satts in som en extra säkerhetsåtgärd).
Jag fick även rådet att ge marsvinet flytande Minifom mot gasbildningen. Man kan köpa Minifom receptfritt på apotek och där kan man också få en gratis pipett. Lämplig dos av Minifom är ca 0,2 ml 3-4 gånger per dag.
I samband med att trumsjukan släppte, fick marsvinet sedan diarré. Så jag stödmatade henne med Critical Care i någon veckas tid, innan hon återhämtade sig.
Jag rekommenderar, som #1, att du snarast tar kontakt med marsvinskunnig veterinär. För om det är trumsjuka som ditt marsvin har fått, så är situationen akut. Om det var mitt marsvin skulle jag sätta in Minifom redan nu.