Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntbeteendeskötselövrigt
Läst 197 ggr
Samuel5
0

Sörjande marsvin

Jag har haft två marsvin varav en av lever. Den ena dog idag (6 år gammal). Jag orkar inte gå in på alla detaljerna på hur han dog. Men det jag vill prata om är det levande marsvinet.

Några dagar innan kompisen dog vakade han över honom och visade på medlidande för sin svaga kompis som höll på att dö. Nu efter att kompisen har dött så har han uppfört sig annorlunda. Han är tystare och vill vara ifred och vila en del. Hans vikt är dock bra, den har till och med gått upp idag efter den andras död. Vi har hållit ett extra öga på honom sedan kompisen blivit dåligt och vi har upplevt att han visar medkänsla och sörjer för sin kompis.

Jag undrar om marsvin kan sörja och ifall det är farligt för dem? Isåfall hur kan man få marsvinet att sluta sörja? Jag orkar inte med att även han dör så tätt inpå kompisen. Har någon varit med om något liknande? Vad ska jag göra?

Ljungåsen
3

Ny kompis så fort som möjligt! I väntan på ny kompis, håll dunderkoll på vikten, sysselsätt dig mycket med marsvinet och var beredd på att stödmata ifall det behövs.

Marsvin är inte gjorda för att vara ensamma. En del kan deppa ihop alldeles av ensamheten, sluta äta och bereda sig på att dö de med. Andra hanterar det bättre, men ingen mår bra av ensamheten. Dessutom är det ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin.

Jag har varit med om det ett antal gånger. I samtliga fall har ensamma marsvinet börjat må bra igen när nya vännen flyttat in.

Samuel5
0

#1: Ja, vi har planer på att skaffa kompisar till honom. Han är sex år nu så vi funderar på vilken ålder vi ska leta efter. En jämnårig eller en yngre.
Vi håller koll på vikten och än så länge är den bra.
Vi har ute honom extra mycket och han aktiveras väldigt mycket. Men som sagt så kommer vi under veckan leta kompis åt honom. Det finns en plats här som omplacerar marsvin. Jag tror att de kanske har någon kompis åt honom. De är dock bara öppet på lördagar.

Ljungåsen
2

#2: Är det Eragons du menar? Skicka ett mejl i så fall, så du vet om de har någon lämplig inne. Det behöver du inte vänta tills lördag för att göra.

https://www.eragons.se/tjanster/adoption/

En kompis är det som gäller. Hanar ska hållas i par, inte i grupp. Äldre än två år, så de värsta hormonstormarna lagt sig, eller bebis brukar man säga. Eftersom din är sex år så skulle jag satsa på en vuxen, två år eller mer. Bebisar kan vara skitjobbiga, och en sexåring förtjänar lite mer lugn och ro.

Samuel5
0

#3: Ja, det är Eragons jag menar. Jag ska tänka på det du skrev om åldern på en ny marsvinkompis. Vi får se hur det blir, vi försöker få tag på en kompis så snabbt som möjligt så vi har ringt runt en del idag.
Vårt marsvin som fortfarande lever har blivit piggare och har blivit mer som vanligt vilket är bra.

Ljungåsen
2

#4: Jag hoppas det ordnar sig med ny kompis så snart som möjligt.

Eragons är jättebra att ha och göra med. Jag adopterade mitt första Eragonsmarsvin för över 15 år sedan, och det har blivit många fler sedan dess. Just nu har jag åtta stycken.

Samuel5
1

#5: Tack så mycket, det blir säkert bra. Oj 8 marsvin, det är mycket men det måste vara jätte roligt att ha så många.

Lovilina
1

#6: Hej! Vi har nyligen fått ta över ett marsvin från en granne som inte ville ha kvar honom efter att kompisen dog. Han är urgullig och jättefin men har sedan kompisens död blivit lite skyggare av sig. Vi fick honom nu idag och letar därför efter en ny kompis åt honom. Skulle ni vara intresserade av att köpa honom? Han är dock 2år, så inte särskilt gammal😊

Samuel5
1

Hej, tack för erbjudan. Vi har redan hittat en kompis till honom som vi ska hämta. Hoppas att han hittar en kompis snart :)