För snabbt byte med grönsakerna?
Jag brukar ge paprika och vitkål varje dag till mina marsvin, men jag skulle vilja testa grönkål för det tipsade veterinären om när vi var där. Men jag undrar om det blir för snabbt byte om man ger lite grönkål men också varierar med vitkål och paprika. För jag har hört att marsvin kan få problem med sin mage om det blir för snabba byten med maten.
De flesta marsvin älskar grönkål, men den ska bara ges i mycket sparsamma mängder och absolut inte varje dag. Grönkål innehåller visserligen gott om c-vitamin men ligger skyhögt i kalcium, och för mycket kalcium i kosten kan leda till urinsten hos marsvinen. Att veterinären rekommenderar grönkål får mig att fundera på hur mycket hen kan om marsvin., faktiskt.
Att då och då, kanske någon gång i veckan, byta ut lite vitkål mot grönkål är ingen fara.
#1: tack så mycket! Asså veterinären skickade med en lapp där dem visade hur mycket grönsaker marsvin ska ha och ex på grönsaker, och på den listan var det bland annat grönkål.
#2: Hur mycket grönsaker de ska ha för vad? För att få i sig det c-vitamin de behöver?
Det finns några exempel längst ner i länken nedan.