Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: allmäntskötsel
Läst 220 ggr
Mikkie
0

Aldrig haft marsvin förut! Några frågor :)

Hej!
Jag har alltid velat ha marsvin sedan jag var liten, nu vid 31 års ålder är det äntligen dags! Och naturligtvis är barnen glada att vi ska få husdjur i familjen!
Har läst på väldigt mycket men har några frågor som nån kanske vill svara på :)

Vad tror ni marsvin trivs bäst i, en 120s bur med två våningar eller en bur som är ett plan 14060?

• stämmer det att hanar luktar mer än honor?
  • Är det någon skillnad på raser? Tänker på temperament eller så.
  • Är de känsliga för höga ljud? Undrar om man kan ha buren i vardagsrummet så de får vara runt oss mycket (tänker såklart att de ska få springa runt också) men det kan ju spelas en hel del musik och barnen skojar och leker mycket där.
    Är det bättre att placera buren på annat ställe?
  • Ska man skaffa marsvinsungar via uppfödare? Eller köpa omplacerings marsvin på 1-2 år? Var på djuraffären idag och de kunde beställa via en djurgrossist.. tycker det lät som ett läskigt ställe.. vad är ens det.
  • fördelar/nackdelar med två honor respektive två hanar?
    Det blev lite mycke frågor.. om ingen orkar svara på allt så svara gärna på nått iallafall 😃
    /Kajsa
  • Redigerat 2021-08-31 12:32 av Cireea
[Thildes]
0

Är också nybörjare. Men det jag har fattat är att om man ska ha honor så ska man ha två honor med en kastrerad hane eller tre honor. Och hanar ska man ha i par.

Mikkie
1

#1: jasså! Det visste jag inte.. kanske måste fundera på att skaffa hanar då 🤔.

Ljungåsen
2

Definitivt bur i ett plan. Lämplig yta för två marsvin är minst 160*70 cm, enligt min uppfattning.

Hanar luktar inte mer än honor, snarare tvärtom. Honor har en tendens att sprejkissa ner väggarna i buren, hanar gör inte sånt men där får man istället lägga lite energi på att göra rent snopp och pungsäck med jämna mellanrum.

Höga ljud gillar de inte, och framförallt gillar de inte plötsliga rörelser. Något för barnen att tänka på. Inga hastiga rörelser eller skrik i närheten av marsvinen.

Med barn i familjen är det mycket bättre med vuxna marsvin. Marsvinsbebisar har massor med spring i benen och vill inte sitta och mysa i knät. Vuxna marsvin brukar uppskatta att få komma upp en stund och äta något gott. Gurka t.ex.

Två vuxna hanar är bland det roligaste man kan ha i marsvinsväg, tycker jag, och är båda herrarna över två år och de bor på tillräckligt stor yta så brukar det inte vara något tjafs alls. Två honor utan kastrerad hane skulle jag aldrig ha. Inte tre honor utan kastrerad hane heller. Honor kan bli väldigt elaka mot varandra vid brunst, och då behövs en kille som tar hand om den brunstande så hon inte har tid att jäklas med kompisarna.

Annars är nog bästa nybörjarkombinationen två honor och en kastrerad hane.

Rekommenderar en kontakt med en seriös omplaceringsorganisation. Eragons finns i Göteborg. Marsvinshjälpen i Stockholm.