Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: hälsa
Läst 164 ggr
Greta 1
0

Är det 100% säkert att kastrera marsvin?

Jag har kastrerat min lilla kille, som ska få gå tillsammans med mina honor, framöver.
Jag vet att det tar 4-6 veckor innan jag kan släppa ner honom bland honorna, men sedan? Är det helt säkert att kastrera?

Vissa av mina honor är upp till fyra år gamla, och det skulle bli katastrof för dem, om de blev dräktiga i den åldern. Detta får bara inte ske.

Har det hänt någon gång, att en hane har kunnat göra en hona dräktig efter att han kastrerats? Någon som vet något om detta?

• Redigerat 2021-08-31 12:31 av Cireea
Ljungåsen
0

3-4 veckor är väl det man brukar säga? Jag har aldrig hört en så hög siffra som sex veckor.

Fyra veckor efter kastrering skulle i alla fall jag vara helt lugn. Då finns inga spermier kvar, och sen ska han dessutom fatta vad han ska göra när honorna brunstar. För min nuvarande kastrat tog det bra många månader innan han ens lyckades få till en riktig parning.

Jag har aldrig hört talas om att en kastrerad hane lyckats göra någon dräktig, bara man har väntat de där fyra veckorna.

Greta 1
0

#1 Jag tittade i hemgångsråden igen, och du har rätt. 4 veckor är det som gäller. Vet inte vad jag fick 4-6 veckor ifrån.

Har aldrig kastrerat en hane förut, jag som hållt på med uppfödning tidigare.
Hur menar du att de inte vet hur de ska göra vid parning, när en hona brunstar? Innebär det att den kastrerade hanen inte ens gör ett parningsförsök?

Ljungåsen
0

#2: Precis. Min nuvarande kastrat försökte inte ens para sig första veckorna, och sen när han började försöka så hade han inte riktigt fattat hur man skulle göra. Han klättrade lite okontrollerat sådär, utan att jucka på rätt ställe.

Han flyttade också ihop med ett gäng äldre, bestämda damer, så jag tror han var lite extra försiktig just därför.

Greta 1
0

#3 Mycket intressant. Det låter nästan som att det kan finnas en risk för att han kan bli mobbad i så fall, för jag har också ett par av mina honor, som kan vara bestämda, nämligen.

Min hund var också kastrerad, och han blev liksom neutraliserad, andra hundar känner inte på lukten om han är en tik eller hanhund.

Är det samma sak med marsvin? Isåfall, så kommer han ju behandlas som vilken annan hona som helst, när han släpps ner bland honorna?

Ljungåsen
0

#4: Honorna kommer definitivt att känna att han är en hane, inget snack om saken. Det är en väldig skillnad att introducera en kastrat till ett gäng flickor, jämfört med att introducera en hona till. Mycket lugnare och mer fredligt.

Sannolikt blir han mycket populär, speciellt vid brunst. Min kastrat är solklart flockens medelpunkt, trots att han är försiktig av sig.

Jag började med att låta honom träffa flickorna i knät. Först min äldsta, blinda hona, så hon fick sniffa igenom honom ordentligt. Sen fyllde jag på med ett marsvin i taget tills de alla hade träffats, och sen släppte jag ner dem i lådan allihop. Det var som de alltid bott tillsammans, hur lugnt som helst.

Greta 1
0

#5 Ja men då är det som jag trodde, att han kommer att behandlas som en hane, och bli populär bland tjejerna. Att han förmodligen kommer bli varmt välkommen, utan "tjafs".

I och med detta, tänkte jag bara släppa ner honom, utan introduktion.
Så är planen. Behöver man verkligen introducera dem först?

Detta är nytt för mig, eftersom jag aldrig har släppt ner en kastrat bland mina honor förut. En hel del frågor dyker upp, helt klart.

Ljungåsen
0

#6: Behöver och behöver. Jag brukar alltid låta nya marsvin träffas i knät först och dela på ett salladsblad. Då märker man ganska omgående vilken inställning de har till varandra. Sen sätter jag ner kastraten först i lådan, och fyller på med tjejerna i dominansordning. Mest dominant först.