Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 220 ggr
Harry och Bosse
0

Jag behöver lite råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny på forumet och glad att jag hittade hit för att kunna byta erfarenheter om marsvin.
Jag har för en vecka en fått hem två marsvinsbebisar på 8 veckor.
Dom är blyga och rädda så klart. Jag har haft dom en vecka nu och tagit upp dom korta korta stunder på kvällen för att se så dom mår bra.
Jag är livrädd för att dom ska bli sjuka så klart. Ringorm pratade hon i zooaffären om.
Jag har sett att båda hanarna är ”kala” bakom öronen. Men absolut inte rött och när båda har det på samma ställe tänker jag att det är rasen?

Men den ena hanen vibrerar väldigt mkt när jag håller honom i famnen och klappar försiktigt. Han ”pratar” med mig med ett låg lågt ”kutter” jag vet inte hur jag ska tolka honom. Är han livrädd?

Vad har ni för erfarenheter?

Ljungåsen
0

Alla marsvin har kala fläckar bakom öronen.

När det gäller ljudet, klappar du på rätt ställe? Väldigt många marsvin uppskattar inte alls att bli klappade på rygg och rumpa, och kan burra som protest om man gör det. På huvudet, under hakan och på kinderna brukar vara mer populära ställen att klappa på.

Harry och Bosse
0

#1: tack för ditt svar 😊
När jag klappar på huvudet känns det som dom blir sura för då höjer dom huvudet precis som att nej du får inte klappa där.

Ljungåsen
0

#2: Testa kinderna? Eller under hakan? Det kanske uppskattas mer?