Några frågor kring marsvin
Jag är en tonåring på 14 år som velat skaffa marsvin ett tag. Men jag har så klart några funderingar kring det hela.
Kan man ha två honor eller rekommenderar ni någon annan kombination?
Bör jag skaffa ungar eller lite äldre?
Borde jag köpa i affär eller uppfödare?
Ska man plocka gräs eller ska dom alltid få beta det själva?
Det är ganska många frågor men blir glad om ni bara svarar på någon:)
- Redigerat 2021-09-30 17:26 av Cireea
Bästa nybörjarkombinationen är, enligt min uppfattning, två honor och en kastrerad hane. Att bara ha två honor tillsammans kan bli jättejobbigt. De kan bli fruktansvärt elaka mot varandra vid brunst.
Vill man bara ha två marsvin är två hanar ett bättre alternativ, tycker jag. Under förutsättning att det är en rejäl åldersskillnad på pojkarna, runt två år brukar vara lagom. Då blir det inget snack om vem som bestämmer.
Jag tycker att åtminstone några av marsvinen bör vara vuxna, eller halvvuxna åtminstone. Säg ett år eller mer. Att ha bebisar ensamma utan att de har någon vuxen att luta sig mot för trygghet är inte juste.
Absolut inte handla i affär! Läs i länken nedan om varför.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull!
Jag tar emot omplaceringsmarsvin, så jag rekommenderar förstås att du tar kontakt med en seriös omplaceringsorganisation. Eragons finns i Göteborg, Marsvinshjälpen i Stockholm.
Man kan absolut plocka in gräs till marsvinen, det viktiga är att man vänjer in dem sakta på gräs, så de inte får problem med magen.
Eragons har massor med bra informationsmaterial, som kan laddas ner från den här sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/
#1: Tack så jätte mycket!:) ska definitivt kolla på länkarna:)
På eragons hemsida står det att man ska spreja med ättika på plats om man har en liggande bokhylla??? Förstår inte alls vad dom menar och varför ska man göra det? Jag trodde inte heller att man skulle ha spån i buren för att det dammar så mycket:)
#3: Ättika tar bort lukt, så om kisset nått ner till lådbotten är det ett effektivt sätt att få bort kisslukten. Spreja på, vänta en stund, och sedan torka torrt. En bokhyllebur bär man ju inte precis ut och skrubbar rent utomhus.
Man kan ha marsvin på spån, men jag tycker det finns bättre alternativ. Vill man ha strö så finns exempelvis easyströ (värmebehandling, hackad halm) som både har god uppsugningsförmåga och är mjukt och trevligt för fötterna. Dessutom innehåller det inga terpener, som kan vara irriterande för både fötter och luftvägar.
Mina marsvin bor på vetbed, med stallpellets under som absorberande lager. Dammfritt, men en massa städande och en massa tvätt.
Skulle man kunna ha tidningspapper i botten, papperspellets och på toppen halm?
Kan man lämna marsvin i en vecka till en som bara kommer dit och matar och sköter dom?Tänker om jag och min familj åker till typ fjällen:)
#6: Jag skulle inte använda papperspellets. Det är alldeles för hårt för deras ömtåliga små fötter. De behöver ett mjukt underlag för att minska risken för problem med pododermatit.
Det är lagligt att ha tillsyn bara en gång per dygn, men det skulle jag aldrig våga mig på. Om någon blir sjuk så kan det bli total katastrof med så lång tid emellan. Marsvin är gjorda för att äta större delen av tiden, och om ett marsvin inte äter på ett antal timmar så stannar tarmrörelserna av, och situationen blir livshotande väldigt fort.
Funkar det om någon sover där och tar hand om marsvinen dygnen runt i en vecka?
#8: Jadå, bara denna någon kan tillräckligt mycket om marsvin för att kunna avgöra om någon inte mår bra, och vet vad hen ska göra om det händer.
Marsvin är otroligt skickliga på att spela friska, så när de väl är så dåliga att det tydligt märks att någonting är fel så är det ofta väldigt akut.
Jag är 14 och vill gärna skaffa marsvin men för att förklara för en person vad hen ska göra om något blir fel så måste jag veta själv:) Så om något blir fel ska hen bara ta sig in till veterinären?
#10: Ja precis, du måste veta själv så du kan ge rätt råd. På guinealynx finns massor av råd och information om olika sjukdomar, dock sett med amerikanska ögon. Mediciner heter inte alltid likadant t.ex. men där finns mycket information.
https://www.guinealynx.info/emergency.html
De flesta bekymmer kan man lösa med stödmatning (ifall marsvinet inte äter tillräckligt själv) och snabb veterinärvård hos marsvinskunnig veterinär. Alla veterinärer tar inte emot marsvin. Inom veterinärvården tillhör marsvin exotiska djur, och en bra marsvinsveterinär har extra utbildning.
Förlåt att det blir så många frågor, men hur ska man veta att marsvinen får 80% hö och 20% grönsaker var?
#12: Det är jättebra med många frågor! Det visar på att du tar ditt eventuella djurägande seriöst, vilket jag tycker du ska vara riktigt stolt över.
Kort svar: Det kan man inte veta egentligen.
Långt svar: Främsta anledningen till att ge marsvin grönsaker är för c-vitaminet. Marsvin, precis som vi människor, kan inte bilda eget c-vitamin i kroppen utan är beroende av daglig tillförsel av c-vitamin i kosten. Där kommer grönsakerna in, för man vill absolut inte att de ska få C-vitaminbrist. Även låggradig C-vitaminbrist kan ge hemska skador, på sikt.
Mina marsvin får en gurkskiva med yttepyttelite askorbinsyra på varje morgon. Den handmatar jag, och har koll på att varje marsvin äter upp sin. Den spetsade gurkskivan ger hela dagsbehovet av c-vitamin, så resten av grönsakerna de får är bara bonus. Då behöver man inte hålla så mycket koll på att alla får exakt lika mycket.
Jag är rädd för att göra ett misstag med dom så vad händer om det blir för mycket askorbinsyra?
#14: Det råder det delade meningar om. En del hävdar att c-vitamin (askorbinsyra är ju rent C-vitamin och inget annat) är vattenlösligt och att överskottet kissas ut. Andra hävdar att för mycket askorbinsyra kan orsaka urinvägsproblem.
En mängd som två sockerkorn är lagom till ett enkilos marsvin. Det ger dagsbehovet.
Det viktiga är inte hur man ger c-vitamin, det viktiga är att man gör det. Varenda dag.
Länkar till ett blogginlägg om saken.
http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/02/27/c-vitamin-den-viktiga-c-vitaminen/
Tack!:) men nu har jag några frågor till:) kan jag lämna mina marsvin hemma ensamma undertonen jag är i skolan för mina föräldrar jobbar inte hemma? Ska det vara en hage i anslutning till buren eller kan jag släppa ut dom när jag kommer hem? Kan marsvinen springa fritt i ett bestämt rum (som har skydd för sladdar)eller ska dom ha en hage?
#16: Visst kan de var ensamma hemma när du är i skolan. Det tror jag faktiskt att väldigt många marsvin är.
Hellre en riktigt stor bur som de kan vara i hela tiden än en hage, skulle jag vilja säga. Sedan brukar de uppskatta golvtid ändå. Jag har åtta marsvin. Tre bor tillsammans på 180x70 cm, och fem bor på 240x75 cm.
Hage eller inte hage är en smaksak. Det man behöver tänka på, förutom att säkra sladdar, är att marsvin kissar och bajsar precis överallt där de går runt. Och att de alltid, även under golvtiden, ska ha fri tillgång till hö. Och gömställen förstås.
- Redigerat 2021-09-09 12:20 av Ljungåsen
Tack åter igen🙏Men nu kommer det en till fråga:) mina föräldrar är skilda och hos farsan är det en hund som är lite galen:) så min fråga är att på sommarloven när jag är två veckor hos ena och sedan hos andra skulle det vara så att marsvinen klarar sig utan mig om min mamma och bonuspappa passar de undertonen jag är borta två veckor?
#18: Jadå. Bara mamma och bonuspappa tar seriöst på ansvaret, och läser på själva så de vet hur det ska göras. Och viktigast av allt, att de märker ifall någonting är fel.
Kan dom mata och ge c vitamin och allt det och sedan sitta och prata med dom är det ok då?
#20: Ja, varför skulle det inte vara det?
Jag menar asså att dom inte måste klappa på dom eller något sådan för dom är ganska djur rädda:)dom har inga problem att ge mat eller så dom vill bara inte hålla i dom:) Och borde jag skaffa både innebur och utebur eller kan jag bara skaffa en hage till dom på sommarn men dom sover fortfarande ute? Man ska väll inte ha sele på dom?
#22: De klarar sig utmärkt utan att bli klappade, eller ens hanterade dagligen. Det de behöver är nytt hö ett par gånger om dagen, nytt vatten, grönsaker ett par gånger om dagen, samt en ren och prydlig bur. Hur ofta buren behöver städas beror på storlek, antal marsvin och val av underlag.
Helt rätt i att de inte ska ha sele! Däremot uppskattar de flesta att få komma ut och beta gräs på sommaren, men de vill vara inne på natten. Hur säker utebur du behöver beror på mängden rovdjur i området, och hur mycket du är beredd att sitta och vakta. Jag skulle aldrig ha en utebur utan ordentligt tak. Rovfåglar finns överallt.
Mina har betesburar som ser ut ungefär såhär.
https://www.gardenstore.se/kaninbetesbur-tra-hortus-180x90x48-cm
Jag har de under övervakning hela tiden när de är ute, eftersom burarna inte är rovdjurssäkra.
Nu återgår jag till C - vitamin frågan:) På Eragons hemsida stod det att man kan fylla ett halvt glas vatten och lägga i en halv C-vitamin brustablett, lägga i varsin gurkbit till marsvinen och så får den ligga där i tio min, funkar det också att ge den livsnödvändiga C-vitaminen så?
#24: Det gör det säkert. Jag har inte testat själv, men de skulle inte rekommendera det om det inte fungerar.