Vägrar komma fram
Jag håller på att göra mina tre marsvin tama men det är omöjligt för dom vägrar komma ut ur deras gömställen. Jag var försökt lägga lite salladsblad, gurka och morot utanför deras gömställen men antingen så springer dom iväg eller så sitter dom kvar. Igår när jag la lite sallad vid deras gömställen så sprang dom inte iväg men dom vägrade att komma ut ur gömstället. Jag satt där inne i två timmar.
Hur ska jag göra dom tama när dom vägrar komma ut ur deras gömställen när jag är där inne?
Vad har du för gömställen? Bästa sorten, tycker jag, är pallar i plast, typ de här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-012949/#tab04
Då kan man spana på marsvinen även när de är under gömställena, och till och med stoppa in mat under dem.
Hur gamla är flickorna? Om ingen är vuxen så kan det ta väldigt mycket längre tid. Ungar blir lätt väldigt osäkra utan vuxet sällskap.
#1: Dom har sex stycken gömställen totalt och jag kan komma åt och lägger mat bredvid dom men dom springer bara
#2: Jamen, hur ser gömställena ut? Om de är för stängda så blir det ju läskigare för de små att våga sig ut därifrån, jämfört med lite mer öppna gömställen.
#3: dom har cirka 4 öppna gömställen och tre lite mer ”stängda” men just nu gömmer dom sig på öppna gömställen där dom har flera utgångar
#4: Då säger jag tålamod. Du har inte haft dem speciellt länge.
#5: okej tack.
Dom kom ut ur gömstället och åt mat så det går framåt! :)
#6: Vad roligt! Det är alltid lika skoj när de så sakta börjar tuffa till sig.
Mina nyaste marsvin kom hit i början av juli och den ena blev tam väldigt fort, vi pratar dagar bara. Den andra behövde nästan en månad på sig, så det kan vara väldigt olika. Numera tigger de lika hejdlöst som sina kompisar.