skumma marsvin
ja va oc hämtade tv vuxna marsvin för ungefär tre veckor den.. dem är ett och ett halvt år gamla..det var två killar! vi hadedem i samma bur som min nyinköpta kanin som är en hona..
mitt problem är att för ungefär tre agar sen började mina marsvin jucka på varandra o kaninen som fan.. kan det va för att kaninen har blivit könsmogen?
ssen hämtde jag en marsvins hona igår.. jag kollade att hon verkligen var e jona och det var hon.. han hade som två bröstvårtor.. sen när jag kollade närmare på ett av mina marsvin så hade den hanen två bröstvårtor oxå.. ok då verkade som om han var en hon.. men det konstiga är att det inte har blivit bebisar.. för ägarna innan sa att det var två killar..
och när i satte ihop alla marsvin tillsammans så juckade båda lika mycket på henne.. varför då?
jag är helt förvirrad…
Är killarna eller marsvinshonan kastrerade? Annars parar dom ju sig med henne och inte juckar. KASTRERA DEM ISÅFALL!
Om dom är kastrerade juckar de på henne för att visa rangordningen!
Dessutom ska man inte ha marsvin och kaniner i samma burar. De pratar inte samma språk och har inte samma behov. Kaninen har starka bakben och kan lätt sparka och skada dina marsvin!

Hm, så du har två marsvinshanar och en hona tillsammans? Det är alltså meningen att det ska bli bebbar? Har du läst på om avel? Vet du hur gammal hona ska vara?
Jag tycker såhär:
Ha kaninen i en egen bur. En kanin kan bo ensam, och behöver inga marsvins kompisar, dom förstår ändå inte varandra och en kanin kan lätt sparka ihjäl ett marsvin! Dessutom har de olika näringsbehov.
Honan: Sätt henne i en egen bur snarast, inte tillsammas med hanarna (som du tror är hanar). Och dessutom, om du dessutom satt ihop honan med hanar igår, då är det väl klart det inte blivit bebbar än, eller att du sett det? Man märker inte att honan är dräktig förens ca 7-8 veckor, då kan man, om man känner efter, känna sparkar i honans mage. Men du verkar inte kunna särskilt mycket om avel, och jag tycker därför inte du ska para honan. Hur gammal är hon föresten? Är de två hanarna hanar, så skaffa en kompis till honan, en HONA. Eller omplacera henne till någon som har andra marsvin, en hona hon kan få bo med.
Hanarna: Mina hanar har också bröstvårtor, det har alla marsvin tror jag. Du ser tydligt, om det är hanar, speciellt på den som är över ett år, har den pung? Den ska synas tydligt.
På honan ska det se ut som ett "Y" om man kollar noga.
Tycker synd om honan att få två juckandes hanar på sig, och sen en kanin i buren också. Ha henne i en helt egen bur! Tills hon kan få en hon kompis. Du kan absolut inte ha två okastrerade hanar boendes med honan hela tiden.
Mina pojkar rider och juckar på varandra ganska ofta. Om jag inte är helt ute och cyklar så gör "ledarmarsvinet" så för att visa att det är han som bestämmer och liksom trycker ner de andra. Jag hade ett marsvin som red på min kanin, verkligen sprang efter och försökte rida.
Även andra djurslag gör också så för att visa dominans.
Jag tycker det känns som om det är lite troll varning på den här diskussionen ^^'
Hanna
ok.. då här är det.. jag har dem inte i samma bur.. jag hade dem på golvet för att se hur dem skulle reagera på varandra.. för jag ska avla på dem senare.. dem är bara skumma.. men det verkar som om det är ganska normalt haha:D jag hade dem bara tillsammans ett tag tills jag hade byggt färdigt buren.. men nu är alla särade och och hanrana för sig o honorna för sig…
får försöka om ett tag till
haha.. jag frågade varför det inte blivit bebisar mellan dem två vuxna jag hämtade om hon vad hona.. jag vet att ena kanske är kastrerad.. men eftersom dem jag hämtade dem hos har i snart två år trott att det är två hanar.. men det måste det ju vara ändå.. men nu fattar jag varför dem beter sig som dem gör.. det med rang m.m…och jag har redan en massa marsvin o andra kaniner…
ni behöver inte svara för jag behöver inte nån som berättar för mig vad jag ska göra.. utan jag var ute efter nån som kunde förklara varför dem gör som dem gör….
jag har hållt på med marsvin o kaniner i 20 år men jag har aldrig stött på det här förut eftersom jag har haft alla andra själva sen när dem har ändrat lagen så har jag satt ihop marsvinen.. det har gått bra för alla att vara ihop förutom dem nya jag hämtade som betedde sig så här..
Men herregud, marsvin är flockdjur, ska det behövas en lag för att folk ska fatta att dom mår dåligt ensamma?!
Helena
Fattar inte riktigt men okej…
För det första - marsvin och kaniner ska inte gå ihop! Låt inte de träffas ;)
Alla marsvin har bröstvårtor precis som vi människor - både honor och hanar! ^^,
Jag tycker inte att du ska låta dina honor eller hanar vara tillsammans, de kan para sig och avel är något man bör ha stor koll på! :) Sedan måste du vara beredd på att kanske behöva behålla ungarna ett bra tag, ända tills du hittar en bra köpare.
Marsvin (speciellt hanar) visar dominans genom att de bestiger varandra. Det är helt normalt - inget konstigt! :)
Marsvin är flockdjur och ska inte leva ensamma! Det finns en djurskyddslag som lyder att marsvin inte ska leva utan kompis av samma art! De bör ha en burkompis av samma kön eller motsatt kastrerat kön! ;)
Om du nu har 20 års erfarenhet av marsvin bör du veta ovanstående punkter! Och dessutom hur de olika könen ser ut, annars tvivlar jag på att du ens har 20 dagars erfarenhet!
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alla marsvin har bröstvårtor. Hanar har pung, som brukar synas tydligt när de blir ett par månader gamla. Honor saknar pung.
du får ursäkta mig loseyourself, men jag tvivlar på att du talar sanning. har du har 20 års erfarenhet av marsvin borde du veta skillnaden mellan en hona och hane, du borde veta att både honar och hanar har 2 st bröstvårtor. du borde veta att du inte ska sätta ihop 2 hanar med en hona, du borde veta att man inte ska ha marsvin och kanin ihop.
att två hanar juckar på varann är vanligt. sen hur ofta dom gör de varierar. ;)

#2 LAG på att kaniner ska vara 2!

#12 Nej, det finns ingen lag på att kaniner ska hållas i par.

Jag vill inte vara elak eller nåt, men allvarligt? Har du verkligen tillräkligt med kunskap för att avla? Det låter absolut inte som det!
Okej, okej alla är vi okunniga i början så jag ska inte klaga på nybörjare, men ska man avla så måste man ha kunskap. Att alla marsvin har bröstvårtor och att kunna skilja på könen är tex två av många saker man MÅSTE kunna!!!

Honor kan väl också jucka med varandra? Har för mig att de gör så =P