Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1321 ggr
[findusen]
0

någon med erfarenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt älskade 3,5 åriga marsvin phille fick sövas och fila sina kindtänder i måndes för dom hade förvuxit o gjort sår på tungan. hade inte märkt nåt speciellt på honom förräns på söndan… o när ja läste mig ti vad det kunde vara (dreggel, snedslitna framtänder, diarré …(som han haft tidigare i veckan en gång, men ja gav honom havregrynsgröt i brist på annat o det försvann)) bokade jag en tid direkt.
vetrinären sa han kunde vara slö resten av dagen o även tisdagen. nu är det fredag och han är fortfarande slö, dregglar fortfarande och är fortf dålig i magen ( det är typ kladdigt och puröst)
 visst sa dom att han hade ont i sin tunga och man skulle "tvångsmata" honom tills han börjar äta själv…o att narkosen kunde påverka bajset och att det kunde ta olika lång tid från marsvin till marsvin när dom börjar äta själv igen..

är det någon som haft samma problem me sina grisar? vad är bra att ge och äta för magens skull? vetrinären tyckte endast hö och vatten. men hö vägrar han (gör väl ont i såret) och även Critical Care som ja köpte hos vet. men eftersom han inte blitt bättre av det har ja provat vetekli-gröt som ja brukar ge me c-vitamin eftersom han dricker så lite annars. extra vatten me c-vitamin samt multivitamin. uppblötta hökrocketter och köpte vätskeersättning ida samt proviva……

något annat förslag?

SparklingTindra
0

När Izzy hade problem med tänderna så slutade han att äta. Då fick jag ge honom någon sorts timotej-blandning som jag fick från veterinären. Man skulle blanda pulvret med vatten så att det blev typ som en gröt och sen skulle jag mata honom med det med en spruta.

[findusen]
0

okej men funkade det? köpte oxå det (critical care heter det) men han tycker inte om det och hittentills har det inte funkat….. =S

SparklingTindra
0

Jodå, det funkade jättebra, men vi fick kämpa på med det ett tag… Izzy avskydde det också första gången vi använde det, men andra gången vi var tvungna att ge honom det så älskade han det, vet dock inte varför han ändrade sig. =)

[findusen]
0

kanske ska ge det en chans till! blev han sövd och filad på tänderna? eller åt bara dåligt? mest bara hur lång tid det tog innan han återhämtade sig efter ingreppet….
har vatt runt på alla sidor ja kan hitta på internet o läst…. och det va någon vars marsvin mått ganska bra en vecka o sen bara lagt sig och dött…… e så orolig för min gris :S

SparklingTindra
0

Han hade nån sorts infektion eller vad det nu var i en framtand, kommer inte ihåg just nu vad det var, som gjorde att han inte kunde äta och inte heller slipa ner framtänderna. Han sövdes och tanden opererades bort. Det tog ganska lång tid för honom att återhämta sig så pass att han började äta självmant igen och vi måste efter det, med jämna mellanrum, klippa hans framtänder eftersom att han inte kan slipa ner dom själv och då slutar han ibland att äta igen. Det tror jag beror på att han är rädd att det ska göra lika ont som efter operationen. Han har dessutom fått ganska fult runt sitt vänstra öga p.g.a. operationen men han verkar inte lida av det..

Jag förstår att du är orolig, det var jag med när Izzy var sjuk. Men jag tror nog att han kommer att återhämta sig. Men är du osäker eller orolig över nåt så ring till veterinären och fråga för säkerhets skull. =)

[findusen]
0

jaha okej. men det var skönt och höra. dom flesta man läst om har ju dött :((
så länge det är framtänderna som ska klippas är det ju gansak lugnt :) värre om kindtänderna skulle bli förvuxna igen o man behöver söva.. igen!

har ingen större tillit ti vetrinärer tyvärr =/ o speciellt inte på helgen. min erfarenhet e att dom vill håva in massa pengar o man får heeeeemskt gärna lägga in marsvinet fredakväll typ…

men han verkar iaf piggare nu min lille gris :) kom me lite rivna morrötter men han ville hellre ha en puss :P

var izzy dålig i magen oxå?

SparklingTindra
0

Nä, han bajsade nästan ingenting istället, han åt ju inget förutom timotejblandningen..

Lycka till med honom och hoppas att han blir frisk. =)