Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 336 ggr
SparklingTindra
0

För mager eller för tjock?

Izzy har ganska stor mage tycker jag, men när man känner på ryggen så sticker alla benen ut väldigt mycket. Jag vet inte, tror ni att han är för tjock eller är han för smal eller är han lagom? Hur stor mage ska ett marsvin ha och hur mycket ska benen kännas?

CamillaS
0

bra fråga, det undrar jag med, så väntar på svar från nån som vet ;)

[starlights]
0

Det går tvärr inte att avgöra utan att se/känna på marsvinet.

Ev. om du tar en bild på honom ovan ifrån så kanske man kan se om han är lagom (om han är korthårig, annars är det svårt).

SparklingTindra
0

Han är en rex och har så tät päls att man inte kan se benen som sticker ut på ryggen.. Men man känner dom jättetydligt. Det känns inte normalt, jag kan sticka in ett finger mellan skulderbladen (eller vad det nu är för ben) ganska djupt. Men magen är juh så stor..

trocadero
0

#3 då är han antaglign väldigt mager. En viss mängd "fettkudde" ska finnas mellan skuldrorna.

SparklingTindra
0

Ja, det har han då verkligen inte över huvud taget.. Hur ska man få honom att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt?

CamillaS
0

#5 hur gamal är han?

SparklingTindra
0

Han är snart 6 år.

trocadero
0

#7 Ganska troligt beror det på att han nu börjar bli gammal… Men ge honom tex havrekli och vetegroddar blandat med vatten och ev. kanske några solrosfrön. När dom är gammla så kan dom ju få äta lite exta goda saker. Och ge honom bra hö.

SparklingTindra
0

Det där med bra hö är svårt att få tag på här i gällivare. Jag vill inte köpa hos zoologiska här, eftersom att deras hö ibland har varit mögligt och ibland har jag hittat blåa plastsnören i det m.m. Därför så köper jag hö från ICA.. Det är i alla fall inte söndersmulat och mögligt och luktar inte så att man nästan storknar när man öppnar det, men jag vet inte om det är bra hö.. =P

Men jag ska prova med havrekli och vetegroddar. =) Tack!