Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 369 ggr
Rajamaja
0

Ev. blivande marsvinsägare.

Hej!

Har på senare tid blivit nyfiken på marsvin, men har ingen erfarenhet alls av dem. Behöver råd om hur de ska skötas, hur är de till sättet, är de lätta att få tama, vad kräver de i skötsel osv.

Vill ha så mycket info som möjligt, så jag inte köper ett marsvin och sen sköter den helt fel.

Mvh/ Helena

paronskrutten
0

Först och främst: Marsvin ska enligt lag bo med minst en artfrände, alltså måste du köpa minst två. En stor bur är bra att ha, bygg en själv eller köp en som ska vara absolut minst 100x50 cm, för två marsvin.

Basfödan är hö, det ska alltid finnas lätt tillgängligt för marsvinen i buren. Pellets kan dom få när dom fortfarande växer. Bra pelletssorter är Lottie och Oxbow´s.

Marsvin kan inte, precis som vi människor, (hästar, apor) inte producera c-vitaminer själva, det måste ges i c-vitaminrika grönsaker som broccoli, vitkål, paprika. Sallad och gurka kan ges i liten mängd som belöning eller godis.

Du behöver: klotång, en vanlig, liten kattkloklippare som finns i djuraffär, kutterspån, hö, pellets, matskål, vattenflaska.

Det var nog det viktigaste.

/Helena

Helena

Abico
0

Marsvin är otroligt sociala djur och i regel lätta att få tama, undantag finns såklart. Väldigt pratglada är dom också ^^
Jag föreslår att du läser de Artiklar som finns och hojtar varje gång en ny fråga dyker upp :)

//Hanna

Hanna 

Abico
0

Jag såg också att du har kaniner, en liten varning därför. Marsvin och kaniner skall inte hållas ihop (trots att somliga hävdar det). Risken är stor att kaninen trampar eller sparkar ihjäl marsvinet, trots att det är en snäll kanin. Sen så kan kaniner bära på en luftvägs sjukdom (inte farlig för kaniner, men dödlig för marsvin). Därför bör man inte (enligt mig) låta marsvin och kaniner träffas alls.

Hanna 

paronskrutten
0

Håller absolut med Hanna om kaniner.

Helena

Rajamaja
0

#1 Hej o tack för svaret!

Jag har växt upp på landet så jag har alltid haft hästar och hundar (kennel) och katter mm omkring mig. Och just nu har jag en dvärgvädur och en fransk vädur, så jag har god vana och kunskap i allmänhet om djur. Har haft 3 kaniner ytterligare tidigare. Men eftersom jag aldrig handskats med just marsvin så behöver jag lite hjälp. Bur och allt sånt material du nämnde har jag redan så sånt är fixat :)

Vad gäller utfodring så ger jag Lottie till mina kaniner idag, har havre och vetekli, kan det passa för marsin också? Hö och spån finns obegränsat.

Nu till den andra viktiga biten: när man skaffar två marsvin, ska man ha hona+ hona eller hona+hane (kastrerad?) eller hane+ hane, hur gör man där. Är det ungefär som med kaninerna? Är både honor och hanar trevliga eller har någon av dem ett lite mer temperamentsfullt sätt eller skiljer det sig från individ till individ? Gillar dessa djur att ligga i knäet och gosa eller springer de hellre runt och vill upptäcka omgivnigen? Är de lätthanterliga och blir de lätt tama om man grejar mycket med dem och låter dem få vara med. Kan man tex. ha dem lösa under uppsyn så de får springa med precis som med kaniner? Kan man få dem rumsrena?

Har nog mer frågor men lämnar över dessa så länge.

/Helena

paronskrutten
0

Oj vad mkt frågor :P

Två honor eller två hanar tillsammans, ja. Spelar ingen roll, varken negativt eller positivt, om hanarna är kastrerade.

Könen är rätt lika, och det beror snarare på individen än könet hur djuret är.

Dom ligger för det mesta och gosar, men det beror på marsvinen, vissa vill undersöka, men dom hoppar ju inte iväg som kaniner gör.

Dom kan gå lösa, akta sladdar dock, skaffa helst en hage av kompostgaller eller liknande. Dom går att få rumsrena, men det kan vara rätt klurigt.

Helena

Abico
0

Lottie är ett helt OK alternativ. Det finns ett pellets, Oxbow Cavy… som är special anpassat för marsvin och är det klart bästa om man ska ge pellets till sina marsvin. Men detta är dyrt och finns sällan att köpa på zoo eller liknande, utan då är det vetrinär eller utställningar som gäller. Personligen tycker jag inte man ska ge för mycket pellets, till mina vuxna djur sprider jag ut en näve pellets i buren 1 gång i veckan, så får dom gå där och böka. Till mina unga hanar (ett par månader) ger jag obegräsat med pellets, och för tillfället också till min äldsta hane då han har tappat en del i vikt det senaste månaderna.

Jag har hört att om man ska ha en kastrerad hane med hona så skall man helst ha två stycken honor, om det stämmer eller ej vet jag inte. Jag tycker du ska skaffa två hanar, många okunniga människor påstår att hanar inte funkar ihop, men detta är bös ;P Hanar är ofta nyfiknare och mer framåt än honor. Tempramentet skiljet sig från individ till individ, vissa vill inget hellre än rusa runt och upptäcka världen medan andra är mer åt soffpotatis hållet och helst bara ligger och göttar sig *S* Men i stort sett alla marsvin tycker om att utforska nya saker. Marsvin är lätthanterliga djur, iaf. om dom blivit väl omhändertagna från första början. Det är inga större svårigheter i att få dom tama, men det är sällan marsvin blir såpass snälla så att dom kommer fram till burkanten och står still när man ska lyfta upp dom, möjligen med undantag för väldigt gamla grisar. Men här hemma så är det alltid ett äventyr att få tag i marsvinen ;P Men bara man inte jagar runt dom med handen utan är snabb och bestämd så går det bra.

Man kan och bör ha marsvin lösa, se till bara att det är marsvinssäkrat, även de minsta hål kan vara en väg till frihet ^^' Ang. rumsrenhet lämnar jag till någon annan. Själv anser jag att man inte kan få ett marsvin rumsrent, men jag har hört andra som lyckats så ;P

//Hanna

Hanna 

paronskrutten
0

oj, vad dum jag är, självklart kan man ha hona och hane tsm om nån är kastrerad :P

Helena

parsley
0

Ang foder så kan du ge vetekli och havre om du vill istället för pellets. En del vill ge pellets till marsvin, andra inte. Köp gärna marsvin från uppfödare om du har möjlighet.

Tezza
0

Eller köp dina marsvin från något omplaceringhem som tex:

http://www.eragons.se/

http://www.marsvinshjalpen.se/Start/main.htm

Där finns djur som törstar efter kärlek. Sen om du kikar tex på blocket så finns det massvis med marsvin som är under avlivningshot…..

Rajamaja
0

#3 oj, missförstå mig inte, jag ska inte ha kaninerna och marsvinen tillsammans. kaninerna bor ute i lekerstugan, och pga av att jag saknar att ha djur inomhus så funderar jag på att ev. skaffa marsvin. Så det har aldrig varit tänkt att kaninerna och marsvinen skulle gå tillsammans. :)

//Helena

Abico
0

#11 - Vad bra ^^ Jag missförstod ingenting, jag bara tänkte informera om det :) Men det du säger låter bra.

Hanna 

Bella-R
0

Du har ju redan fått en massa bra svar ser jag så till den lata delen; Lycka till med ditt marsvinsköp! ;) Kan ju tillägga att marsvin är helt underbara djur och du kommer nog inte bli besviken när du väl fått hem grisarna :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

SparklingTindra
0

Och jag kan tillägga att marsvin absolut kan bli rumsrena. Mitt marsvin är helt rumsrent och springer fri i hela lägenheten förutom i badrummet och tv-rummet (har lärt honom att han inte får gå in dit).

Cazs
0

Jag kan varmt rekomendera dig att köpa marsivn :D
Har haft både kanin, råttor, möss, guld och dvärghamstar och marsvin är det enda jag fastna riktigt för. ;)
Känns som om du fått svar på dina frågor så känns lite onödigt att skriva ett långt svar x)

Rajamaja
0

Tack allihop för era svar!! Glad