Högsta utställningspoäng?
Vad är det högsta utställningspoäng en gris kan få?
Finns det olika bedömningsgrupper?
Vad är "vanligt" att genomsnittsgrisen får för utställningspoäng, och vad anses som "bra"?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Så här är det i rasklass:
100p är det absolut högsta. Dock så är det ingen som får det.
Alla raser har olika bedömningssedlar, med olika saker som ska bedömas beroende på vad som anses som rastypiskt för just den rasen.
För att ett marsvin ska kunna få cert, ska det ha fått minst 88p.
89p är väl det man strävar efter, då är marsvinet rastypiskt och har inga större fel.

Jag har bara sett ett marvin få 92p i rasklass, en mkt vacker rexhona vid namn Pickersleigh Nancy Drew. Med andra ord, hon var det fullständigt mest rastypiska rexmarsvinet…otroligt vacker var hon iallafall!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Är det lika i Pet class då? Alltså om man får 89 poäng så är det inga större fel?
#3 Nej, det är lite klurigt i pet… för där dömer domarna olika=/
Vissa har höga poäng, så ett bra djur hamnar på 93p. Medans en annan domare dömer med lägre poäng, så ett bra djur får 89p.
Sådana här stora skildnader har jag varit med om ett antal gånger, när jag ställt samma marsvin för två olika domare.
#4 Okej men vad knepigt för då blir det ju svårt det där att veta om det var bra poäng man fick eller inte.
Tackar då vet jag… bara så jag vet vad som anses "bra" och t.ex. lämpligt att avla på. Tackar igen!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#5 Det vet man ju genom att marsvinet får bra kommentarer och placerar sig bra i sin klass + silverkort och ev. BIS placering=)

När det gäller bedömning i pet är det bäst att läsa kommentarerna också. Det förekommer att olika domare sätter olika höga poäng. Har man fått t ex 89 p i pet och någon anmärkning på t ex tassarna så vet man vad man kan förbättra till nästa gång.
sen måste man ju visa (/framhäva) marsvinet bra också, det är det som gör den stora skillnaden.
#9 menar du kondition/presentation?
Det är självklart inte meningen att bedömningarna ska vara ojämna i petclass och det är också på gång en del jobb för att likrikta. Det finns faktiskt ganska tydliga bestämmelser över hur det ska vara, och är inte upp till varje domare att hitta på… ;)
alltså, jag menar hur man badar dom, fixar pälsen, ja, helt enkelt hur man framhäver allt :) man går ju inte dit med en lortgris precis XD
Ursäktar om detta inte har med tråden att göra så mkt, men vet någon om det kommer en marsvinsutställning till växjö snart? Och vad är Silverkort?