Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 227 ggr
Fairymiilk
0

Bokhyllebur eller ”Vanlig” bur?

Hej! Jag funderar en del på att skaffa mina första marsvin.. Inte bestämt något än då jag fortfarande håller på och läser på! Vill ju att de ska ha det bra! Men nu har jag kommit till frågan, vilken typ av bur skall man ha? Det känns som att bokhyllebur är smidigast då det går att kombinera med förvaring och så, dessutom finns det ju mer plats för marsinven att röra sig på. Men en ”vanlig” bur ger ett mer nybörjarvänligt intryck? Och om jag nu skall bygga en bokhyllebur, hur skulle ni ha designat den? Vilken längd på väggarna skall man ha? Har ni några bilder på era burar?
Tack på förhand!

Ljungåsen
0

Solklart bokhyllebur, tycker jag. Mer yta för mindre pengar, och yta är vad marsvin vill ha. Storleken beror på hur många marsvin du har tänkt dig.

Jag har tre marsvin på 180 × 70 cm, och fem marsvin på 240 × 75 cm.

Fairymiilk
0

Tack för svar! Jag tänkte eventuellt två marsvin. Har du någon bild på hur du gjort med dina burar? Sedan funderar jag lite om man ska ha plexiglas på sidorna så att de har koll på omgivningen, eller går det bra ändå?

• Redigerat 2021-09-18 21:42 av Fairymiilk
Ljungåsen
0

Vill du ha två marsvin så är det bäst med hanar, tycker jag. Men - och det här är viktigt - du vill ha en åldersskillnad på pojkarna, speciellt om en av dem är liten. Runt två års åldersskillnad är ganska lagom.

Och snälla, köp inte marsvin i zooaffären.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull!

En av mina burar kan du se i länken nedan
https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Jag tycker absolut du ska ha plexiglas. De blir mycket mindre rädda om de kan ha koll på omgivningen.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Fairymiilk
0

Tack så jättemycket för all hjälp!!