Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntbeteendeskötsel
Läst 233 ggr
LilyochSkunken
0

Kommer det att fungera?

Vi hämtade hem två små gullisar, honor, för nästan två veckor sen. Vi har haft dem i samma bur sen dag ett och i djuraffär så var dem övertygade om att det skulle gå galant eftersom att marsvinen suttit i samma bur. Jag är osäker på om det kan ha varit så att dem endast hade varit i samma bur den dagen då butiken hade haft semesterstängt och den yngsta av marsvinen inte var redo för flytten förrän då.

Vi har plockat upp dem varje kväll för att göra marsvinen mer vana vid oss och förhoppningsvis mer tama. Det har inte varit några konstigheter tills nu ikväll. Vi plockade upp dem och jag såg att den minsta hade som ett långt rivmärke/bitmärke längs ena kinden, det saknas päls, dock inget sår eller blod. Har någon varit med om något liknande eller har någon teori om vad som kan ha hänt? Vi har en stor bur med möjlighet att gömma sig, oftast vad vi sett, så har marsvinen hållt sig på varsin sida av buren. Dem har suttit och ätit ihop ikväll utan att jag sett eller märkt något.

Den mindre pratar mer och springer omkring mer än den större. Det skiljer ett par veckor i ålder, den större är nästan dubbelt så stor i storlek.

• Redigerat 2021-09-20 13:42 av Cireea
Ljungåsen
0

Jättesvårt att veta vad som hänt. Det kan vara orsakat av kompisen, av att hon kommit åt något annat vasst, eller nästan vad som helst. Är du säker på att det inte finns någon skaderisk i buren?

Håll koll på det, så du kan reagera ifall det förvärras.

LilyochSkunken
0

#1: inget annat vasst i buren. Jag har observerat dem nu på kvällen och det har varit rätt så mycket spring efter varandra fram och tillbaks. Mest den större efter den mindre.

LilyochSkunken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sån här bur, det större marsvinet är mest i det stora huset och den lilla under den grå "hyllan". Vi har tagit bort stegen så att dem kan springa fritt ut och in under "hyllan" det finns även en tunnel i mitt så att dem kan gömma sig.

Ljungåsen
0

#2: Det kan ju handla om brunst. Yngre honor (ja, äldre med för den delen, även om det kanske inte är lika vanligt) kan vara fullständigt bedrövligt jobbiga mot kompisarna vid brunst. Det är därför man brukar rekommendera att ha en kastrerad hane om man har Honor. Han håller den brunstande sysselsatt så att hon inte har tid att jäklas med kompisarna.

#3 Jag är inte så glad i gömställen med bara en ingång. Det är precis i sådana passager som det kan bli tjafs ansikte mot ansikte, och risk för skador.

LilyochSkunken
0

#4: behöver man ha en hane för att honorna ska komma överens? Lustigt att dem sa att två honor är så bra ihop…

Ljungåsen
0

#5: Kunskapen om marsvin i djuraffärer är skrämmande låg, så jag är inte förvånad. Inte ett dugg.

Denna kommentar har tagits bort.
LilyochSkunken
0

#6: tror du att det kan gå bättre om vi har upp en större ingång till trähuset, eller tror du att det är helt kört att dem ska gå ihop överhuvudtaget?

Ljungåsen
0

#8: Helt kört tror jag absolut inte att det är! Och att ta upp en större öppning till trähus är definitivt en bra idé. Bäst är att öppna upp hela sidan, så att inte ena marsvinet kan vakta utrymmet för det andra.

Blir det ännu mer tjafs länge fram så ka du ju alltid skaffa en kastrat då.

LilyochSkunken
0

#9: Nu har vi sågat bort väggen med en ingång så att det är en stor ingång med tak. Håller tummarna för att det ska gå bra. Inga nya sår eller liknande på lilla marsvinet, men hon blev väldigt mycket buffad på av den större nu på kvällen.