Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntbeteendehantering
Läst 200 ggr
[Elin54]
0

Det funkar inte

För ca 1 månad sen köpte jag mina första marsvin. Två hanar. Bara efter några dagar när jag fick dem så kom dem fram och åt ur handen på mig och blev bara tamare och tamare. Men för några dagar sen så vägrar dem komma ut. Dem är ännu räddare än när jag hämtade dem. Dem äter inte när jag sitter i buren och nu har jag lagt maten (sallad eller gurka) lite utanför deras gömställen och sitter tyst och stilla. Men dom VÄGRAR att äta när jag är i närheten. Vad har jag gjort för fel? Har jag förstört allt så dem aldrig kommer bli tama?
Känner mig helt värdelös för inget funkar….

Ljungåsen
0

Så ledsamt. Är du säker på att de mår bra? Förändrat beteende är ofta tecken på sjukdom, så det skulle jag vilja utesluta i första hand. Marsvin är grymt skickliga på att spela friska, så enklaste och bästa sättet brukar vara att plocka upp och väga dem, vid samma tidpunkt varje dag. Vanlig hushållsvåg fungerar fint.

När du väl har dem uppe för vägning kan du ha dem i knät en stund, gärna under en handduk så de känner sig trygga. Muta med deras favoritgrönsak under handduken. Och ha dem tillsammans i knät, så de får trygghet av varandra.

Du har absolut inte förstört allting. En del behöver mer tid på sig än andra, och är kompisen också rädd så kan det ta väldigt mycket längre tid än en månad.

[Elin54]
0

#1: tack så mycket :)
Finns det någon speciell tid på dygnet när det är extra bra att väga?

Ljungåsen
0

#2: Jag gillar morgonen, men det fungerar ju inte så bra om man ska iväg någonstans. Speciellt inte om du tänker sitta med dem i knät en liten stund.

Välj en tidpunkt som passar bra för dig och dina rutiner. Och gör precis på samma sätt varenda dag. Rädda marsvin finner ofta en väldig trygghet i just rutiner. Då blir livet liksom förutsägbart, och man blir mindre rädd.

[Elin54]
0

#3: dom har rutiner. Jag har kollat lite och dem äter men bara inte när jag är där. Jag filmade dom och gick ut och dem åt hö, drack vatten och åt så dem är som vanligt när jag inte är där. Kan jag fortfarande ta upp dem i knät ändå? :)
Är rädd att dem kommer bli jätterädda och aldrig vilja se mig igen.
Fattar inte riktigt hur jag ska göra med handuken och hur jag ska få plats med båda två.

• Redigerat 2021-09-24 13:49 av [Elin54]
Denna kommentar har tagits bort.
Ljungåsen
0

#4: Jag ser att du har avslutat ditt konto, men jag svarar i alla fall.

Om du vill så kan du ta upp dem i knät. Använd dig av en liten låda av något slag, med tillräckligt höga kanter. Fånga den ena, väg och sätt i lådan. Fånga den andra, väg och sätt i lådan. Bär med dig lådan till soffan eller var du nu vill sitta med marsvinen. Bred ut en större handduk i ditt knä. Lyft först ena, sen andra marsvinet till handduken och vik sedan handduken över dem så de blir helt gömda. Stoppa in mumsiga grönsaker till dem under handduken och vänta.