hjälp! Bactrim dosering
Min lilla Puffy har fått urinvägsinfektion. Hon väger 1 kilo och är 1.5 år gammal. Veterinären skrev ut recept på Bactrim 40 mig/ml + 8mg/ml. På receptet står det att hon ska få 1 ml två gånger om dagen. Alltså inte 0.1, utan 1 hel milliliter vilket jag tycker låter oerhört mycket.
Vad tycker ni? Är väldigt tacksam för svar
Du gör definitivt klokt i att ifrågasätta den dosen.
Jag brukar alltid kontrollera dosering på guinealynx
https://www.guinealynx.info/dose_calculator.html
Där anges maxdos Bactrim för ett enkilos marsvin till 0,625 ml, 2 ggr per dygn. Vanligtvis ligger man på aningens lägre än maxdos vid urinvägsinfektion, så runt 0,5 ml känns som en mer rimlig dos.
Har hon fått smärtstillande också? Urinvägsinfektion gör ont.
Om jag var du skulle jag nog iallafall kontaktat veterinären och frågat om hen kanske sagt fel. Det kanske är något speciellt just denna gången.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
#1: tack för svar! Jag frågade honom igen men han sa att nej det ska vara 1 ml 2 gånger om dagen. Jag tror dock inte att jag vill ge henne så mycket, det känns som allt på tok för mycket. Tror jag ska lita på den dos du gav mig istället.
Fick inget av veterinären men har metacam sedan tidigare som jag kan ge henne. Är dock väldigt skeptisk till just metacam då det ofta får magen att bli orolig. Vad tror du?
#2: jag frågade honom idag igen och han sa att 1 ml 2 gånger dagligen var korrekt. Han sa att man ska ge en liten högre dos vid urinvägsinfektion. Jag vet inte vad jag ska tro.
Hoppas lilla Puffy mår bättre snart iallafall!
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: tack det hoppas jag också!
#3 Jag har aldrig varit med om att ett marsvin blivit orolig i magen av Metacam. Hos hund och katt är magproblem en vanlig biverkning, men inte hos marsvin. Ett par av mina har ätit Metacam dagligen i åratal utan problem.
#4: Är veterinären marsvinskunnig? Jag har aldrig varit med om att någon skrivit ut en högre dos Bactrim än vad som anges som maxdos på guinealynx, så jag är fortfarande mycket tveksam till om det är rätt.
Ta ett samtal med någon videoveterinär och dubbelkolla, tycker jag.
#7: okej då får hon metacam. Hade ett annat marsvin som blev dålig i magen av det nämligen.
Han menar att han har många bekanta som är marsvinskunniga. Han skrev till mig nu och sa 1 ml 2ggr/dag i 7 dagar. En högre dos under en kortare tid
#8: 7 dagar är en ganska vanlig tid för medicinering av urinvägsinfektion. Får marsvinet däremot återkommande uvi så brukar man ge längre tid, typ 10-14 dagar.
Jag är fortfarande mycket skeptisk till att dosen är rätt, och uppmanar dig att dubbelkolla den med någon annan, marsvinskunnig veterinär. Om det finns något som kan påverka magen negativt hos marsvin så är det Bactrim.
#7: jag kan inte betala på firstvet av någon anledning så jag vet inte riktigt vad jag ska göra
#10: Marsvinet är inte försäkrat? Agria vårdguide finns ju också, men kanske inte med samma kompetens på marsvin som Firstvet.
#9: jag ringde en veterinär på firstvet som kollade massa böcker och sidor för att dubbelklicka dosering och hon sa att 0.6 ml 2ggr/dag är bättre. Jag ska ge henne 0.6 och så ska jag göra ett nytt prov om 10 dagar eller så tänker jag
#12: Bra gjort! 0,6 ml hade jag känt mig mycket mer bekväm med!
En del marsvin kan få dålig mage av Bactrim. Jag brukar alltid ge probiotika för att minska risken, ungefär en timme efter varje antibiotikados. Antingen i form av pro fibre rabbit (om marsvinet har aptit och äter bra själv) eller Recovery Plus (om det inte gör det).
Det finns också ett antal olika tyska örtmediciner som man kan ge sen efter antibiotikan, som kan minska risken för att problemen kommer tillbaka. Säg till om du är intresserad så kan jag berätta.
#13: jag har bott i Tyskland ett tag och måste säga att deras marsvinsvård är fantastisk! Jag har tagit med bene-bac och pro pre back till Sverige som jag kan ge henne
Har du några andra tips på tyska saker man kan köpa här så vore det super!
Tack för all hjälp
#14: Det finns mycket bra med Tyskland.
Det jag tänkte på i första hand är Eurologist
https://www.naturheilkunde-bei-tieren.de/blasenentzuendung-hund.html
Och Allrodin
https://www.fuetternundfit.de/allrodin-uti-kn.html
Du får hjärna uppdatera sen, det är ju kul att se hur det går!