När kan ungar vara själva?
Mitt ena marsvin fick två ungar den 29/9, alltså för två veckor sedan. En av dem ser ut att vara en hane (se bild) och han försöker trots sin späda ålder att bestiga sin mor. Det är ett evigt skrik och tjafs. Kan man sära på dem redan nu? Mor marsvin är rejält trött på sin son och jag vill undvika bråk om det går.
Är det någon som har någon åsikt om detta?
Jag tycker han är alldeles för liten för att separeras från sin mamma. Fyra veckor är vad man brukar rekommendera.
Sen kan han absolut inte sitta själv, utan måste ha sällskap av en annan, vuxen hane.
#1:
Ja jag tycker också det känns alldeles för tidigt, men jag hade ingen aning om att de har så starka drifter redan vid så låg ålder.
Jag har läst att det är riskfritt att ha hanbebisar med mamma fram till de är 5 veckor gamla, kan man vara någorlunda säker på att han inte är kapabel att betäcka någon fram tills dess?
#2: Fem veckor är jag tveksam till, faktiskt. Jag har bara läst fyra. På guinealynx står det till och med tre veckor.
Jag brukar ha fyra veckor men längre om de har mycket låg födelsevikt.
Vet uppfödare som har sju veckor och en annan som hade en hane som gjorde sin syster dräktig vid drygt tre veckors ålder.
Väldigt viktigt att de flyttar till en vuxen hane när de lämnar mamman tycker jag.
#4:
Tack för bra info! Det finns ingen vuxen hane han kan flytta till ännu, så jag tänker att jag ska dela av buren med galler så att han fortfarande har kontakt med mamma och syster tills det har löst sig med vart han ska flytta. Kan det funka tror du?
Han ska inte gå ensam, det är läskigt nog att flytta från mamma och han behöver stöd från en (helst) vuxen hane.
Finns det någon uppfödare i närheten där du kanske kan låna en vuxen hane så länge.
Att se mamma genom galler gör inte saken bättre (eller lagligare)