Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 176 ggr
_Mino_
2021-10-17 19:43
0

Giarda?

Vi får hem en ny katt snart från annat land och det finns en risk att katten bär på giarda, kan marsvin få detta? Bör vi vara extra försiktiga med hantering här hemma eller är det lugnt? Hittar inget på internet och vill vara säker

Randomel93
2021-10-17 21:30
0

Jag menar inte att gå till attack och jag förstår att min fråga låter oförskämd, men jag är genuint nyfiken- varför importera ett djur med en smittsam sjukdom som kan drabba granndjuren?
Vad jag kan hitta så kan det smitta till både människa och marsvin.

_Mino_
2021-10-17 21:34
0

#1 inte jag som tar hem honom utan min mamma som jag fortfarande bor hos. Hon sa att den inte kan smitta människor men vi kan bära på det, vi får helt enkelt vara försiktiga här hemma om ingen annan information kommer fram

Vill även säga att katten kommer bo ensam ett par dagar i ett eget rum, går vi in i samma rum som katten ska vi tvätta händer innan vi gör något annat.

Randomel93
2021-10-17 23:51
1

Det verkar finnas lite olika stammar som kan drabba olika djur men även i vissa fall smitta mellan arter. Jag skulle dock starkt avråda från att importera in ett djur med en potentiell smittsam sjukdom, just giardia är skitsvår att bli av med ibland och omfattar mycket isolering och rengöring, provtagningar med mera.

Jag hoppas katten är frisk och att ni slipper eländet giardia för med sig, tänk också på att inte alla veterinärer vill ta emot ett djur med giardia då alla kliniker inte har isoleringsavdelning, och om katten får ett skov kan den behöva läggas in på dropp.

Varmt lycka till, hoppas som sagt ni klarar er!

Ljungåsen
2021-10-18 10:19
1

Hittade den här artikeln, som svarar på din fråga. Ja, marsvin kan få giardia.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/738927/giardia-pa-marsvin

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
_Mino_
2021-10-18 10:54
1

#3 jo om jag hade kunnat så skulle jag inte importera katten men valet ligger inte hos mig, jag ska dock undvika att gå in i samma rum som katten och tvätta kläder och händer om jag måste, tack för hjälpen och råden iallafall, det uppskattas!

#4 då var det som vi misstänkte, kommer vara otroligt försiktig här hemma då, tack för hjälpen

Vixxen
2021-10-18 19:01
0

Vad är det som gör att katten inte testas för Giardia före import?

_Mino_
2021-10-23 16:53
0

#6 jag vet inte, det är somsagt inte min katt utan min mammas, hon har väl säkert mer koll. Tänkte också att det borde väl kollas innan import men det var inget mamma nämnde innan