Det går inte bra
Jag har försökt att göra mina tre marsvin tama ett bra tag nu men det går inte framåt. Dem kommer när jag sitter där och lägger maten långt ifrån mig. Men när jag sitter där och håller i salladsblad så kommer dem inte och blir bara rädda. Det går inte alla bra.
Känner mig dåligt efter jag har läst för alla andra hur snabbt det gick för dem. Jag tror att marsvinen inte gillar mig.
#0: Naturligtvis gillar de dig. Det är ju du som kommer med maten.
Det kan ta evig tid ibland. Faktiskt. Vad du skulle kunna fundera på är att byta metod. Att börja med att plocka upp marsvinen och mata dem i knät istället.
#1: men om jag plockar upp dem springer dem väl? Och inte vågar äta i knät?
#2: En del av mina supertama marsvin springer också undan när jag ska plocka upp dem. Det är en reflex. Marsvin är ju trots allt flyktdjur.
Det som är viktigt är att inte jaga runt dem. Ha lugna rörelser, mota in marsvinet i ett hörn och skopa sen upp det. Placera marsvinet på en handduk i knät, tillsammans med älsklingsgrönsaken. Vik handduken så att hela marsvinet och grönsak hamnar under handduken. Vänta. Jag brukar ge det en kvart ungefär. En del äter redan första gången, andra behöver ett antal gånger på sig.
#3: hur länge ska dem vara i knät och hur många gånger om dagen?
#4: En gång om dagen räcker fint. Max en kvart skulle jag börja med.
#5: vad händer om dem springer undan? Ska jag testa igen eller låta dem vara?
#6: Räkna med att de försöker springa undan. Om man använder båda händerna så brukar man kunna få in marsvinet i ett hörn av buren, och då är det lättare att få tag I det. Alternativt att du skaffar någon typ av Piglo att ha i buren. När de söker skydd i piglon kan du plocka upp den med marsvinet i.
Länk till Piglo (kallas för Mona-mössa på sidan).
https://www.eragons.se/webshop/
#7: jag är rädd om jag försöker ta upp dem i knät att dem börjar koppla ihop med mig rädsla, kommer det bli så?
#8 Så länge du inte gör läskiga saker nu när du försöker vänja dom så kommer det bli bra, ta upp dom och ge dom mat i knät och lyssna och respektera dom så kommer det lösa sig. Prata även med dom, din röst kopplas till något bra (eller icke läskigt iallafall) så blir det bättre, prata hela tiden med dom, när du kommer in i rummet, när dom får mat, ja du förstår nog, gjorde så med mina två första och så fort dom blev rädda och jag pratade så blev dom lugnare, pratar då med dom när jag ska plocka upp dom och då är det inte lika läskigt. Lycka till
Du kan ju kanske sätta upp lite galler eller liknande och ta ut de ur buren, sedan kan du ju antingen sätta dig där eller lägga dig på golvet så du kommer ner till deras nivå. Du kan ju sätta lite hus och saker de kan gömma sig under ifall de blir rädda.
Sen kan du ju också lägga lite grönsaker runt dig.
Detta är bara för att de ska vänja sig vid dig.
Jag vet dock inte hur bra detta funkar och jag är ingen marsvinsexpert så du kanske vill se om någon lite mer kunnig tycket det är en bra idé.
Lycka till!
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
Jag hittade en sida här som kanske kan vara till hjälp.
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare
#11: Bara ett påpekade. Sidan skriver på ett ställe att man inte ska ha gömställen till marsvinen i början. Det är inte bara ett brott mot djurskyddslagen, utan direkt elakt och stressande att ta bort gömställena. Marsvin ska alltid ha en sådan inredning att de kan söka skydd.
Absolut, men jag antog att du skulle förstå det själv vilket du gjorde.
Om jag vore du så skulle jag skaffa en liten hage stor nog så att även du får plats. Sen några husdär dom kan gömma sig sen skulle jag sitta där ev, lägga mig ner och placera godis runtomkring mig. Sen sitta/ligga där ett par timmar och enbart bara vara lugn och prata lågmält.
Tack för alla svaren, ska försöka lägga dem försiktigt i knät idag :)