Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 292 ggr
Wille21
0

har jag förstört allt?

Nu skriver jag igen för jag vet inte om jag har förstört allt.
Jag har tagit upp dem en gång om dagen för att folk har sagt det sen igår. Men idag när jag skulle ta upp den ena så började hon få panik och bita mig, hon skrek och det lät som jag mördade henne. Dem andra är bara helt stilla. Håller försiktigt dem i ca 1 minut per marsvin. Nu börjar det kännas att det funkar inte och det blir värre, iallafall den som bet mig.
När dem får mat så brukar jag sitta i buren medan dem äter och det funkar ibland.
Finns det marsvin som inte blir tama eller gör jag något fel?

Ljungåsen
3

Nejdå, du har inte förstört allting. Jag tror ditt liv med marsvinen skulle bli både enklare och roligare om du inte trodde att allt skulle gå så fort. Det kan ta otrolig tid att göra marsvin tama, speciellt om de är yngre och inte har en stabil vuxen att luta sig mot.

Hon som skrek och bet dig gjorde det säkert för att hon blev rädd när du fångade henne. Jag har en som konstant tjöt som en stucken gris vid infångande när han var liten. Precis som du skriver så lät det som man försökte mörda honom. Numera är han vuxen och skriker inte längre.

Jag har tagit emot omplaceringsmarsvin i nästan 20 år. Alla har blivit tama, i den betydelsen att de kommer springande mot mig när jag pratar med dem. Just nu har jag sju stycken. Tre går att klappa i lådan. Två sitter still när de ska plockas upp. Övriga springer. En del fortare än andra.

Wille21
0

#1: jag trodde inte att det skulle gå snabbt att göra del tama, jag förstod att det skulle kräva mycket arbete. Men det går ju inte framåt med dem, det är det som är problemet. Det går inte framåt mer, det har typ stannat av, och varit så i flera veckor.

Ljungåsen
3

#2: Fast det är inte konstigt det heller. Framgång är liksom inte en jämn progress utan kommer i steg.

Wille21
0

#3: men finns det något mer jag kan göra?

Ljungåsen
1

#4: Ha tålamod.

Sen tror jag på det där med rutiner. Alltså att göra saker på precis samma sätt vid samma tid varenda dag. Rutiner ger trygghet för då blir världen förutsägbar.

Skickar med en länk som berättar om det marsvin jag hade allra svårast att tämja. Det kanske kan ge perspektiv på hur lång tid det faktiskt kan ta.

https://www.eragons.se/blogg/tonarsbossen/

Wille21
0

#5: okej tack, en sista fråga bara. Hur många gånger om dagen ska jag plocka upp dem?

Ljungåsen
1

#6: En räcker fint, tycker jag.

Wille21
0

#7: går alla marsvin att göra tama?

Ljungåsen
1

#8: Det tror jag absolut.