Hjälp - kloklippning!
Nu har våra killar varit hos oss i 3 veckor & det börjar bli dags för kloklippning. Jag har sett flera flera videor om hur man gör & det ser sååå lätt ut. Men vår ena kille går på allvar inte ens att lyfta upp. Han får fullständig panik & sprattlar gärnet & ändrar kropp till slime med klor. Vi har försökt att linda in i handduk men han lugnar sig inte en sekund. Hur i hela fridens namn ska vi lösa detta? Vi kommer att vara två som hjälps åt, men det känns ändå som mission impossible då det inte går att ta honom.
Det är inte jättekul med någon som vrider sig som en mask, nej. Jag har också haft ett par sådana, det brukar bli bättre när de blir äldre, men det hjälper ju inte nu.
Jag brukar göra såhär, med den som inte vill samarbeta. Den som håller marsvinet håller med en hand under rumpan, och en hand under bröstkorgen, med marsvinets rygg mot sin egen kropp. Huvud uppåt och rumpa nedåt. Den som klipper håller fast tassen och klipper jättefort.
#1: uppdatering: Min fantastiska svägerska kom hit & klippte klorna på båda utan problem. De uppförde sig faktiskt mycket väl & höll sig stilla så att hon kunde klippa helt på egen hand utan att någon behövde hjälpa till att hålla.
Älskar människor som är så självklara med djur (& älskar extra mycket att ha dom i min familj 😊).
#2: Vad bra!
Sallad!