Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 133 ggr
trapstile
0

Matvägran av Baytril

Ena marsvinet har urinvägsinfektion och ätit Bactrim. Men det hjälpte inte fullt ut. Nu har hon fått Baytril och matvägrar redan efter första dosen. Är tanken att man ska handmata henne i de tio dagar hon ska ha Baytrilen för att infektonen ska ge sig?

Ljungåsen
0

#0: Det är jättevanligt att marsvin tappar aptiten av Baytril, så du får nog ställa in dig på att stödmata hela kuren, och sannolikt ett antal dagar till. Jättejobbigt, jag lider med dig.

GuineaGirl
0

#0. Vissa marsvin får svåra symptom från mag- och tarmkanalen av Baytril. Ibland kan problemen initialt visa sig som matvägran.

Jag skulle därför rekommendera att du så snart som möjligt kontaktar behandlande veterinär och beskriver marsvinets besvär. Så att han eller hon kan ta ställning till om behandlingen med Baytril bör fortsätta och om någon annan medicinering bör sättas in.

Marsvin kan behandlas med fler antibiotikasorter än Bactrim och Baytril.

trapstile
0

Tack för respons.
Har fött upp marsvin ett antal år och bara haft den här som matvägrat efter första dosen.
Vad jag vet är att marsvin endast tål följande antibiotika :
Bactrim
Baytril
Chloramphenicol
Doxycline (Vibramycin, vibravet)
Jag och veterinärerna jag har kontakt med kör strikt efter dessa då marsvin är känsliga och kan dö av annan så som viss pencilin.

Ljungåsen
0

#3: De är individer, på gott och ont. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har haft ett större antal genom åren. En del blir totalt sänkta av Bactrim till och med, trots att den anses vara en snäll antibiotika. Så länge som magen håller så brukar jag stödmata och hålla tummarna, typ. Om magen kommer i olag så blir det en avvägningsfråga, och i värsta fall kan man vara tvungen att avbryta antibiotikakuren för att få ordning på den.

En dialog med behandlande veterinär är förstås aldrig fel.