Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5006 ggr
Packe_alicia
0

Viket foder rekomenderar ni till marsvin!?

Jag använder ett foder ni som Djur och natur tillverka för kanin/marsvin. Men har upptäckt att honorna inte vill bli dräktiga sen jag började använda detta.

Vad finns det för alternativ?

Carrier Vill de absolut inte äta alls..

paronskrutten
0

Cavu Cuisine/Performance är nog lite dyrt för dig med många marsvin, annars är det det bästa fodret.

Helena

trocadero
0

#1 jag har ganska många marsvin och ger mina det. men jag blandar ut det med kornkross och pelletsen är dryg så särskillt dyrt blir det inte, speciellt inte om man köper en stor säck ca 22 kg tror jag det var.

paronskrutten
0

22 kg?! Finns det så stora? Vart? Jag vill ha!

Jag blandar ut min med helhavre, jag.

Helena

dreamiz
0

Cavy cuisine är det detsamma som Oxbow? Jag känner mig smått förvirrad ibland av alla namn o sorter som finns…

trocadero
0

jag köpte min säck hos hon som tar in den tror jag. det var ca 1 år sen jag köpte den och jag har ganska mycket kvar, tycker absolut den är prisvärd. iaf om man ska ge pellets till vuxna marsvin.

trocadero
0

#4 ja oxbow heter själva märket och det andra är namnen på dom olika pellerstorterna dom har.

Annna
0

Jag använder mig av Lottie havre/vetekli.
Det är den sorten som är för växande och marsvin som behöver gå upp i vikt.
Jag ger detta till alla mina marsvin, men jag tycker inte att de ökar så jätte bra i vikt på det även om de har fri tillgång. Så jag blandar i havre/kornkross.

fulfisk
0

Har du innehållsförteckningen på pelletsen från djur&natur? Det är nämligen den de har i djuraffären här med. Jag har mailat djur&natur och frågat men de har inte svarat än :/

Pixelin
0

Jag använder också Lottie havre/vetekli

KvirrZ
0

Jag med(havre/vetekli alltså ^^)

- Mvh Emma

FeliciaS
0

Jag skulle inte använda annat än Oxbows marsvinsfoder. Det är absolut det ända som är gjort för marsvinens behov. De andra pelletssorterna innehåller alldeles för mkt salt, protein, energi, kalcium eller fett! Men de behöver absolut inte någon pellets överhuvud taget, det räcker med kligröt, havre eller något annat fiberrikt sädesslag ;) Men ska du inte använda Oxbow bör du inte använda något alls, enligt mig. Pellets som är för kanin och marsvin är absolut inte bra då de absolut inte har samma näringsbehov. Ofta innehåller de sorterna alldeles för mycket kalcium eller fett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

svampi
0

Ursäkta att jag kanske byter ämne men det handlar om foder…Vart får man tag på det berömda fodrat Oxbows? Och vad kostar det?Penga munGlad

Packe_alicia
0

Vad kostar cavycusine???? Den stora säcken???

fulfisk
0

Är det bättre att ge bara havre? Jag ska köpa Oxbows i Borås i augusti hade jag tänkt :)

parsley
0

Pga risken för urinsten ger jag inte pellets, utan säd. Marsvinen får vetekli, korn- eller havrekross istället.

dreamiz
0

#12 Jag har sett en länk nånstans till en sida där det står vilka som säljer detta… Men nu minns jag inte var jag såg den länken. Kanske nånstans här på marsvin? Jag såg i varje fall att Djursjukhuset i Jönköping skulle ha så du kan kolla med djursjukhus eller veterinärkliniker. Sen verkar det ju som det säljs på utställningar om du kan ta dig till det.

trocadero
0

#12 vet inte hur man får adressen att bli en länk men iaf… http://www.chalimac.se/marsvinsfoder.htm där finns en lista på återförsäljare.

hjälper dig med en klickbar länk //StormmillaGirl - Medarbetare på marsvin iFokus.

dreamiz
0

Var inne på Djursjukshuset i Jönköpings filial här i stan o de har Oxbow nu o säljer. De har visst nyligen börjat så hade inte mycket men för att kunna börja testa så bad jag dom ta med en påse hit till stan nästa vecka. De hade bara 2,25 kg o den kostar 184 kr. hick!

[MatildaW]
0

Lite OT men - #11. Du var ju för Lottie pellets förr? Vad har hänt med det?

FeliciaS
0

#19 Jag har fått mer info och läst i MarsvinsMagazinet om foder nu, så jag har ändrat uppfattning. Nu är det endast Oxbow som gäller :) Gillar inte riktigt att det mest är anpassat för kaniners behov.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#20. Okejokej :)

dreamiz
0

Jag har börjat jämföra innehåll med Oxbows o hittills inte hittat nåt marsvinsfoder som håller samma mått, antingen är det för mycket av nåt eller för lite eller så finns det inte ens med på näringsinnehållslistan (kalcium tex). Jag kommer väl kolla vidare men nu har jag i varje fall nåt att jämföra med så man bättre kan avgöra om ett foder är bra innehållsmässigt eller inte.

FeliciaS
0

#22 Precis. Nä, det finns ju inget annat som är anpassat för marsvins behov tyvärr. Men de behöver ju inte pellets, klarar sig utmärkt utan :) Kligröt eller fiberrika sädesslag ex. havre, korn(kross) m.fl. går ju utmärkt istället :) Ger man pellets behöver man ju inte ge mkt alls, t.ex. mina marsvin får lite drygt 1 msk var per dag.

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Mina marsvin får mycket, jag har ju ungar i buren. Men hälften av torrfodret är oftast helhavre.

Helena

FeliciaS
0

#24 Okej :)

Mvh Felicia

dreamiz
0

Mina får också mer pellets just nu då jag dels har ett par marsvin som behöver äta upp sig, dels har flera som fortfarande växer.

Havre: kan man ge den som den är?

Korn: ska det vara kornkross eller?

Nåt mer som är bra? Som man tex kan blanda i pelletsen?

parsley
0

#26 Havre kan ges som den är. Jag tror marsvinen skalar havrekornen för att komma åt det som finns inuti, för det brukar bli en del spill.

Havre är det enda sädesslaget som kan ges helt. De andra måste ges som kross eller kli. Vetekli är bra om man vill få hull på marsvinen. Det kan antingen ges som kligröt, vetekli blandat med vatten, eller torrt. Mina grisar älskar vetekli.

dreamiz
0

#27 Tack för tipsen! Har gjort gröt av vetekli nån gång o det gillar de, men har ett par som är runda om magen så kan inte ge det för ofta. Främst får de ju frukt o grönt men jag vill ändå ha lite pellets/säd också till dom.

[MatildaW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett "marsvins anpassat" foder på zoo sajten. Ser det bra ut för er tycker ni?

http://www..zoosajten.se/

Premiumfoder med C-vitamin Artnr:200235/ 

Beskrivning:

1 kg/ förpackning 

• Fullständigt foder till marsvin i alla åldrar.
  • Förbättrat recept för att se aptitligare ut.
  • Hög fibrer koncentration för att bevara hälsosam matsmältning.
  • Vitamin C berikad, en nödvändighet för marsvinens hälsa.
  • Naturligt fintrådiga ingredienser för att hjälpa till med tandvården.

Detta foder är en genomtänkt blandning av högklassiga ingredienser. Den innehåller alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla ditt marsvin friskt och hälsosamt.

Variationen av ingredienser ser till att marsvinet får naturligt söka efter sin föda samtidigt som den behöver tugga, gnaga och krossa sin föda precis som i naturen. Detta ger ditt marsvin varierande tuggövningar vilket hjälper till att hålla tänderna i trim.

Foder instruktioner:

• Marsvin söker gärna efter sin föda och äter snabbt därför är det bäst att dela deras matportion i två delar. Ge halva på morgonen och den andra halvan på eftermiddagen.
  • Detta gör att de får leta efter sin mat under hela dagen.
  • Det vuxet marsvin äter 40-50 gram av Gerty marsvinsblandning per dag.

Ingredienser:

Alfaalfa pellets, ärtflingor, majsflingor, havre, veteflingor, soja pellets, alfaalfa stjälkar, hoppbönor, naturliga aromer, vitaminer och mineraler.

Analys:

• Protein 16%
  • Fett 3%
  • Fibrer 10%
  • Aska 5%
  • Vatten 12%
  • Vitamin A 17000 iu/kg
  • Vitamin C 250 mg/kg
  • Vitamin D3 1000 iu/kg
  • Vitamin E 50 mg/kg
  • Koppar 10 mg/kg

Fodret heter Gerty.

FeliciaS
0

#29 För mycket fett och lite för mkt protein, för lite fibrer Alfalfa i sig är rätt energirik mat vilket inte är det bästa för marsvin. Bönor är väldigt proteinrikt, protein är inte heller något som vuxna marsvin behöver så mycket av direkt. Alla flingorna är hyffsat feta i sig vilket är mindre bra. Så för ungar skulle den vara bra, om den innehåll mer fibrer. Innehåller den inte heller selen eller fosfor är det ju synd… Att det innehåller c-vitamin spelar ingen roll alls då nästan all c-vitamin försvinner när den produceras.

Men som sagt finns det idag bara ett foder som passar marsvinets behov väldigt bra, Oxbows marsvinsfoder - energifattigt, fettfattigt, mycket kostfiber…

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#30. Tänk att jag förstog det ^^ inget jag tänkt testa, ville bara sätta igång tråden igen om foder osv, för det är kul att prata om det osv och komma fram till nya grejjer :)

Men jag undrar, det är mycket i det där fodret som blir fel för ett marsvin, hur kan dom då skriva att det är marsvins anpassat?

dreamiz
0

Många foder säljs ju som både kanin- och marsvinsfoder o de har ju inte samma behov så det är nog tyvärr inte ovanligt att foder som säljs för ett visst djurslag ändå inte är så bra.

[MatildaW]
0

#32. Okej :) hm..

dreamiz
0

Det är en djungel när det gäller djurmat. Det märkte jag när jag fick mer kunskap i vad mössen ska ha för mat. Kom till slut fram till att det bästa är att göra en egen blandning till dom.
Nu när jag har bra innehåll för marsvin så kollar jag o jämför. Problemet är mat som säljs i lösvikt, inte alltid de i affären är tillmötesgående o vill visa vad det innehåller, om de ens har uppgiften!

Jag får se vad mina marsvin tycker om Oxbow. Jag får hem en liten påse nästa vecka.

Packe_alicia
0

oxbows är inte så anorlunda från mitt djur och natur jag har.. Så jag fortsätter nog med det plus grönsaker mm

[MatildaW]
0

#35. Vad är Djur och Natur för nå? *nyfiken*

Packe_alicia
0

Ett marsvins/ kanin foder pellets

[MatildaW]
0

#37. Kan du visa någon bild och innehålls förteckning? Blev jätte nyfiken nu :)

paronskrutten
0

Jag kan leta efter vad Cavy Cuisine innehåller, jag skrev det från min påse till en annan tråd här *letar*

För att jämföra lix

Helena

[MatildaW]
0

#39. Ja, det skulle va bra :)

paronskrutten
0

jag hittade den :)

oxbow´s Cavy Cuisine innehåller: (dom jag kan översätta skriver jag på svenska, hjälp till och översätt :)   )

Crude Protein (min) 14%

Crude Fat (min) 1.50%

Crude Fiber (max) 28%

Acid Detergent Fiber (min) 25%

Vätska (max)10%

kalcium (min)0.35"

Kalsium (max)0.85%

Fosfor (min) 0.25%

Salt (min) 0.25%

salt (max) 0.50%

Vitamin A IU/kg 20.000

Askorbin syra (C-vitamin) mg./kg. 400

Vitamin D, IU/kg. 880

Vitamin E, IU/kg. 140

Koppar, mg./kg. 20

Helena

[MatildaW]
0

#41. Där var den :D super! Men det jag tänkte var, jag vill ju byta till Oxbow.. Men närmaste "handel" som säljer Oxbow vid mig är i Sandviken, alltså ca 4 mil tror jag det är *suck* och ta bussen dit kostar 80 kr.. Så det blir nog svårt för mig :/

paronskrutten
0

Hmm..du får köpa mycket med en gång då, så blir resan inte så dyr :)

Här ska jag ha oxbow´s i tunnelbanestationen efter våran, i Bagarmossen

Helena

[MatildaW]
0

#42. Jo, så tänkte jag också, men Oxbow räcker ganska länge, och då kanske påsen hinner gå ut i bäst före datumet. Men jag ska kolla med min moster om inte hon kan svänga förbi Hudiksvalls smådjursklinik och köpa med sig en påse Oxbow till mig på måndag. För till Hudik åker jag lite då och då, så de kanske blir där jag kommer köpa mitt Oxbow i sånna fall, eller om folk kan titta förbi och dumpa av en påse ;)

paronskrutten
0

Mm, okej :)

Helena

[MatildaW]
0

#45. Problemet löst Flört pratade med min kusin och min moster, dom svänger förbi Smådjurskliniken på vägen till Gävle på Måndag, så på måndag kommer mina små piggies få den bästa pelletsen som finns för marsvin ;)

[MatildaW]
0

Kan nån skriva ut hur mycket det kostar och hur mycket man får för det?

Jag har hört att 1 ½ kg kostar 185 kr, är det rätt?

paronskrutten
0

Jag fick 4.5 kg för 350 kronor, men det var direkt från Mia Winge på en utställning..Jag vet inte vad dom kostar..ska kolla sen, ska ju köpa en ny påse

Helena

[MatildaW]
0

#48. Jo, men jag vill ha den påsen som alla säger kostar 185 kr, kommer inte ihåg om de va § kg, 1 ½ kg, eller 2 kg, eller 2 ½ kg, och mina kusiner lär veta det så dom inte köper nå fel eller glömmer att köpa för att det inte finns i det jag angivit. :/

dreamiz
0

Djursjukhuset i Jönköping taar 184 kr för 2,25 kg så det är nog den storleken du menar.

[MatildaW]
0

#50. Tack för svaret :D

katiz
0

30# precis,men jag kör ingen blandning l'ngre,förra veckan hade jag det men inte nu längre,grönt pellets gäller nu,ni vet pressat hö mm.

Denna kommentar har tagits bort.
Blondi3
0

Funderar med på att köpa Oxbow nästa gång jag ska köpa mat, undrar om det finns i närheten av där jag bor ?! Man kan kanske beställa det från internet ?! :)

[MatildaW]
0

#54. På Chalimac's hemsida ser du vart de finns att köpa, www.Chalimac.se, under återförsäljare :)

Blondi3
0

#55 Tack så mycket :)

[MatildaW]
0

#56. Va så lite så :) jag vet däremot inte om de går att beställa från internet, jag försökte hitta det jag åxå, eftersom närmaste återförsäljare av Oxbow ligger 4 mil från mej..

[MatildaW]
0

Happ, det här var ju dunder kul *inte* här har jag sett fram emot att få Oxbow idag, men sen ringde min moster till min mamma och berättade att ingen av klinikerna i Hudik hade Oxbow, är det Chalimac som skrivit fel eller vad är de här för sk*t?! Jag får psykbryt.. Det blir alltså till att fortsätta med Lottie..

dreamiz
0

www.hape.se kommer sälja det from juli o då kan man skicka efter det

paronskrutten
0

Vad bra, Dreamiz:)

Helena

Nicey_och_Smulan
0

Jag rekommenderar inget foder alls….grönsaker, pinnar, hö och vatten duger utmärkt bra! Glad

[MatildaW]
0

#61. Vad friskt det lät :D

toodiloo
0

mina får en blandning (vet att alla är emot det) men är det bara min lilla tjej som petar ut pelletsarna o helst äter dom? trodde dom skulle PETA ut frön, nötter o morötter först.,..

Packe_alicia
0

Mina äter numer Kanin/marsvinspellets från svenskafoder och Salsa basmix för hästar.

Provade det dära super fodret fodrade efter föreskrifterna, min marsvin såg för jävliga ut efter 4 med Oxbow, så anpassat för marsvin är det inte kan jag säga.

Efter förlorad kull, plus en hane som blev helkass.

Nej! Inget mer OXbow här, funkar möjligen till pet marsvin som inte är i avel….

Chippers
0

#63 Varför då inte köpa bara pellets? Om hon ändå helst tar pelletsen? Blandning är ju så onyttigt och de kan lätt gå upp av det och bli tjocka. Jag tycker blandning kan ges sm godis lite och sällan, men inte som kraftfoder!

Om du vill ge ditt marsvin gott och sånt kan du ge mer goda grönsaker istället, nyttigare & bättre :)

toodiloo
0

mm..men jag har köpt typ ett kilo, men sen när det är slut ska jag köra med mestadels pellets…

idipidi
0

#64 Det är STOR skillnad på marsvin i avel och marsvin som inte är i avel. Avelsdjur behöver mycket kalcium och proteiner, något som på sikt är livsfarligt för vuxna marsvin som inte får ungar. På sikt alltså och då pratar vi flera års sikt.

trocadero
0

#64 4 vad? dagar/veckor? Bara två olika händelser säger ju inget om att det skulle bero på fodret egentligen. Jag har fött upp flera friska kullar på oxbowpelletsen för vuxna marsvin, blandat med kornkross. Och iafall nån kull dött så har det knappast berott på fodret utan det är en tyvärr en del av verkligheten när man föder upp specellt marsvin.

Packe_alicia
0

Kan garantera att det är fodret, för efter foderbyte så är min  pigga och glada små grisar igen.

trocadero
0

#69 men vilka var symptomen att dom andra marsvinen inte mådde bra av det? kan ju varit nått fel på just den säcken du köpte kanske.

Packe_alicia
0

Nej det var inte bara den säcken sånt strunt prat har jag hört för många ggr.

Vår veterinär talar sig defentivt inte varm för det fodret då det är för mycket av det goda i fodret.

paronskrutten
0

För mkt av det goda? Nej, absolut inte

Helena

idipidi
0

Det är ju tvärt om, väldigt lite av det "goda". Din vet. kan ju inte ha läst näringsdeklarationen..?

Jag vet inte om mitt inlägg försvann?  Men att dina marsvin reagerade så starkt vid foderbyte är inte alls bra. Jag skulle definitivt kolla upp värdena på höet. Marsvin ska klara sig ganska bra på hö och grönsaker och de allra flesta gör också det. Så ett kraftfoder ska absolut inte få så stor påverkan.

Packe_alicia
0

Vårat hö är superbt, analyserat och klart.

Höt är det defentivt inte.

Fodret försvann djuren mår bättre än någonsin, alltså är under fodret inget underfoder.

Min veterinär vet defentivt vad hon snackar om, dom sålde fodret nu vil hon inte ha med det att göra, efter att hon satt fodret under lupp och verkligen kollat innehållet. Det är nämligen inte hälften av vad som utlovas.

Packe_alicia
0

Funkar det för er so fine men  häv i dom massor med extra vitaminer mm

idipidi
0

Det finns ingen som helst anledning att ge dem något extra. Det går t.ex. utmärkt att föda upp marsvin utan någon pellets alls, enbart bra hö, bra grönsaker och säd (havre, vetekli, kornkross).

Sen finns det ju vissa raser som är kinkigare, men där tycker jag att man bör se över hur man avlar. Det är inte normalt att inte kunna hålla hull utan en massa extra. Man bör sträva efter sunda djur.

Packe_alicia
0

#76: därför kommer jag aldrig köpa det där skit fodret igen heller nu äter mina mest frukt/ grönt och hö lite pellets och annat gott hur fina som helst.

Men tam djur behöver  understöd av annat än hö och grönt speciellt avels djur, vilket säger sig självt.

trocadero
0

#77 Det ÄR inget skitfoder…. sen om dina djur nu inte tål det så kan du ju självklart ogilla det. Men du tycker inte alls att det är märkligt att bara dina djur reagerar på det medans det finns massor av marsvin som ätit det om inte blivit dåliga alls? Om det nu vore något fel få fodrets innehåll så hade ju betydligt fler marsvinsägare märkt av det.

Packe_alicia
0

78# Oftast så märker man det när modeflugan är över och man byter foder..

Packe_alicia
0

#78: Och nej det får mig inte att undra ett dugg faktiskt. Samma femomen  med svin dyra hundfoder som saka vara så bra folk tror att hundarna ska se ut som benrangel tills dom provar byta:-)..

idipidi
0

Otroligt fånig tråd. Varför förringa folks intelligens på det sättet?

Jag har dömt så mycket petclass, sett så mycket djur som äter oxbow. Kan ju säga att det inte är dessa djur som är magra…

Likaså har jag sett vad traditionella foder ställer till med - på sikt. Det är så otroligt vanligt med urinvägs- och njurproblem på äldre marsvin. om inte den vanligaste så i alla fall en av de absolut vanligaste dödsorsakerna.

svampi
0

Har verken tid eller råd just nu med oxbow.Jag ger marsvinen ungefär en näve var  Vitakraft var tredje dag.Kanske inte det bästa men det får duga.

EllaB
0

jag har ochså vitakraft. det är bra på mina marsvin!!!

FeliciaS
0

#82 Tycker det är lite lustigt att du säger att du inte har tid att byta - menar du då att du inte har tid att anstränga dig för att marsvinen ska få det så bra som möjligt? Dessutom är inte Oxbow mycket dyrare än annat foder - 100 kr för 2,25 kg är ju bra pris! Dessutom behöver de inte lika mycket som med annat foder :)

#83 Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om - du vet nog inte hur det fodret påverkar marsvinens kropp inuti (negativt) ;)

Mvh Felicia

Blondi3
0

Fanns det inte en sida man kunde kolla upp var Oxbows säljs ? Jag vet att det inte säljs här i Landskrona där jag bor, men kanske i närheten ?! :)

Nicolina
0

Vill egentligen inte uttala mig för mycket om detta med bästa foder osv. Men det är faktikst så att marsvin och alla djur för den delen mår bra på ibland kanske olika foder! I det stora hela så verjar ju de flesta marsvin må bra på oxbow och som ni säger så ska ju det tydligen vara det bäst anpassade fö marsvin! MEN det behöver ändå inte betyda att ALLA marvins mår bäst av det, tyvärr! Kan säga med egen erfarenhet av mina hamstrar att alla tyvärr inte mår bäst på det basfodret jag har hemma, utan då har jag fått köpa annat till dem och vips så går de upp i vikt och jag märker avsevärd skillnad att de mår bättre!

Så säg inte bara att just ETT foder är bäst för ALLA marsvin, nu må ändå oxbow vara det bäst anpassade men som sagt det behöver för den sakens skull inte alltid vara det bäst anpassade för ALLA marvins!

Nicolina
0

Jo en liten sak till, när jag kikar runt på olika marsvinsuppfödares hemsidor hur kan det då komma sig att jag aldrig läst att de använder oxbow till sina avelsdjur? Det brukar mest vara bra grönsaker och olika sädesblandningar och gröt….

[jejjas]
0

Vart får man tag i oxbow?

idipidi
0

Jag skulle vilja säga att de flesta uppfödare använder vanliga pellets faktiskt… Det beror väl på flera saker. Dels är oxbow helt ohållbart dyrt för en uppfödare i lite större skala, dels är det stor skillnad på vad avelsdjur och icke-avelsdjur behöver.

Avelsdjur och ungdjur behöver mycket protein och kalcium, något som i längden - för vuxna marsvin som "bara går och skrotar" är det som orsakar urinsten och njurbelastning.

paronskrutten
0

Hur är det med Edel?

Helena

Systertt
0

jag använader lottie äpple o morot

Stormviskaren
0

jag provade och köpa oxbow till mina marsvin dom åt ingenting.. jag la i lite havrekross dem åt bara krossen men lät bli pelletsen. så jag fortsätter nog med "min" vanliga mat som dem äter utmärkt av och ingen av dem har mått dåligt än av den och vi har Haft den matn i ca 7 år till min och mammas marsvin. Chudleys Rabbit royale

Packe_alicia
0

#92 Var köper ni Chudleys Rabbit royale? Är sugen på att prova, bor inte så långt i från  dig mot sjöbo hållet???

Stormviskaren
0

Jag köpte det i malmö på djursjukhuset.

FeliciaS
0

#94 Skulle gärna vilja se näringsdeklarationen över den kaninpelletsen om det vore möjligt? Vore intressant.

Mvh Felicia

Packe_alicia
0

Xantalover: Fick et tele samtal angående fodret jag köpt, det är inte allt i som lovas i oxbow påsen, och näringen är absolut inte så bra som  innehållsförtäckningen.

Får resultaten senare nästa vecka eller veckan där på de skall göra två analyser till, på en  annan påse med oxbow för att se att det inte bara är min säck som är felaktig.

Stormviskaren
0

95# jag är räd att om jag skriver det kommer ni hacka på mig för det gjorde ni förra gången.. och det blir det otrevlig stämning så det är bättre igentligen att jag inte skriver något om just det om du inte MÅSTE då men då vill jag inte att ni klagar ni kan ju typ säga vad ni tycker men på ett snällt sätt. MVH Anna

fulfisk
0

#84 Varför säger du att någon som tycker annorlunda "inte vet vad han/hon pratar om"? Man kan väl ha olika åsikter? Sen kan ju olika marsvin ha lite olika behov beroende på arvsmassa, övrig kost,  och beteende. Har du forskat inom området och vet precis vad du pratar om?

Det verkar ju som att oxbows pellets inte alls är så bra som det påstås. Jag har tänkt köpa det men nu är jag osäker, ska jag ge mina marsvin något som de ska få regelbundet så tycker jag det är viktigt att veta vad det egentligen innehåller.

Packe_alicia
0

#97 Anna, jag vet många som ger det fodret du ger till sina marsvin  och dessa marsvin är ur fina, det är därför jag är intresserad av fodret..

Men jag håller med att det hackas gärna lite väl mycket här inne..

Bella-R
0

Vet att detta e en gammal tråd, men jag skulle vilja ha svar på en fråga ang detta kända oxbow foder.. De e bara snack om att oxbow är det bästa fodret för marsvin osv osv, men då undrar jag, som använder Lottie havre/vetekli, om mina marsvin då kommer att få urinsten eller ngt annat bara för att jag inte använder just oxbow? Ngn här nämnde att dom inte gav pellets över huvudtaget till sina marsvin därför att minska risken till urinsten. Då tolka jag det som att ger man inte oxbow, som tydligen är det bästa, så ökar risken för urinsten?! Ngn som kan?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

vidar_valkyria
0

#100 Säcken var dålig ska få två nya säckar som plåster på såren.

Så vi får se.

Litar fortfarande inte på deta foder se om dom kan ändra mitt tycke.

trocadero
0

#100 Vore intressant att höra då vart du fått den informationen ifrån om att oxbowpelletsen inte skulle vara den bästa och vilka andra som är anpassade efter marsvinensnäringsbehov? Den oxbow pellets som är anpassad till vuxna marsvin innehåller låg kalciumhalt och ska inte i sej orsaka urinsten (förutsatt att du ger i rätt mängd), om jag förstått det rätt. Men har man ett marsvin som är kännsligt för kalcium så kan man inte ens ge grönsaker men medel eller hög kalciumhalt. Förhoppningsvis kommer dina marsvin inte få njursten/urinsten, men risken ökar ju ju mer kalcium dom får i sej.

trocadero
0

#101 Fick du veta vad den mer innehöll också då som du sa att dom inte skrivit ut?

vidar_valkyria
0

Min säck innehöl en massa mögelsporrer

trocadero
0

#104 okej men då berodde det ju på att det var fel på just den påsen och inte själva fodret i sej som gjorde att dina djur vart sjuka av det.

vidar_valkyria
0

Men där var även vissa grejor som  ska finnas i som inte fanns där men de ska få en chans att rätta till problemet

Bella-R
0

#102 - Jag tror att du har missuppfattat mig. Frågan jag ställde lydde såhär; Löper mina marsvin större risk att få urinsten om jag ger dom Lottie havre/vetekli? EFTERSOM väldigt många säger att ger man inte oxbow ska man helst inte ge ngt pellets alls.

vidar_valkyria
0

# 107 nej det tror jag inte för då skulle ganska många marsvin ha det.. De flesta verkar ju livrädd för att ge sina marsvin kalciumrik mat vilket kan leda till andra följdsjukdomar som bensköhet…

trocadero
0

#107 okej kanske formulerade mej dåligt. Ja dom löper större risk att få njursten eller urinsten än om man ger dom en mindre kalciumrik kost. Lottie är anpassat till kaniners kalcium behov och marsvin ska ha betydligt mindre. Unga djur och honor i avel behöver mer kalcium och kan äta tex lottie.

trocadero
0

#108 Jag tror att urinsten och njursten är betydligt vanligare än benskörhet (om man nu räknar bort satinerna).

trocadero
0

Sen ska man ju komma ihåg att alla marsvin äter inte pellets i samma mängd. Antingen för att dom inte gillar det så mycket eller för att inte ägaren ger dom så mycket. Ett marsvin som äter en tesked kalciumrik pellets löper ju inte samma risk att få det som marsvin som får en dl (och äter upp det). Sen är ju olika individer olika kännsliga för det, finns ju de marsvin som drabbas redan när dom är väldigt små och då ligger det antagligen en viss kännslighet i släkten.

Bella-R
0

#109, #111 - Tack för ditt svar. Har ingen aning om vad jag ska ge mina marsvin då. :/ Oxbow e grymt dyrt, tycker jag, och jag har inte råd med det..

trocadero
0

#112 Det är absolut inget måste att ge pellets. Man kan ersätta det med havre och/eller kronkross tex.

Mossedal
0

Någon som har erfarenhet av/synpunkter på Dogmans Dinner?? Müsliblandning (havre vete korn frukter majs flingor etc) endast för marsvin - dvs inte för marsvin + kaniner. Står inte något om tillsatta mineraler/salter (bara extra vitaminer tillsatt), så enligt innehållsdeklarationen skulle det vara helt OK för grisarna.

Någon?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.