Bit period.. eller?
Mitt yngsta marsvin, född i slutet av juni -07, verkar inte har blivit hanterad av sin uppfödare. Han blev från början helt hysterisk när man hade honom uppe, med tiden verka han bli mindre och mindre rädd men tyckte att det var obehagligt när man tog upp honom vilket han visa genom att backa.
Jag tyckte att han gjorde framsteg och blev bättre med tiden…
Sen för några veckor sen kom han in i en "period" då han tugga på en när man tog upp honom ifrån buren, inte något jag direkt reagera på då min andra abby gjorde precis samma sak när han var i samma ålder.
Självklart klämde jag lite på honom i början för att se om han hade ont, men han visar inga tecken på det.
När man klappar honom så ruskar han på sig och jag tror verkligen, av flera olika orsaker, att hans uppfödare inte alls har hanterat honom när han var yngre :/
Börja tänka på om jag tog i honom för hårt men ingen av de andra marsvinen (har 4:a till) verkar tycka det O.o
Det jag ville komma fram till är att med tiden blev hans mer eller mindre oskyldiga bitande bara värre och värre, nu så sent som igår när jag tog upp honom så gick det väldig bra, han skakar på sig fortfarande när man klappar honom..
När jag skulle sätta in honom i buren igen och ska ta upp honom som vanligt sätter jag ena handen bakom rumpan och han blir skogstokig och börjar skutta runt, inte så konstigt eftersom han bli ganska mycket jagad i buren, (läs "De bråkar!") så gör jag samma sak igen och tar samtidigt, helt synligt för honom, en hand under magen på honom. Och han börjar bita för kung och fosterland, av ren reaktion tar jag ju snabbt bort händerna men han hänger sig kvar så jag får SKAKA loss honom ifrån min hand :S
Jag försöker igen men samma sak händer,
han gjorde inte alls detta när jag tog upp honom ifrån buren :S
Ett flertal gånger försöker jag åter igen tills jag bara är tvungen att bita ihop och mer eller mindre springer fram till buren, med honom, hårt bitande, i händerna) och släpper ner honom i buren igen.
Han visar inte tecken på rädsla, han varken skakar eller visar ögonvitorna, han bara verkar j*vligt arg. Nu vet jag inte ens om jag vågar ta upp honom igen utan handskar då mina händer gör ont av alla bitmärken :S Han biter som ni kanske förstått hål på en…
Försökte igen i morse (nyss faktiskt) och han gör precis samma sak, när jag tar upp honom ifrån buren gör han inte så, men när jag ska sätta ner honom. Jag är inte speciellt hård i handen och han visar inga tecken på rädsla.
Kittlig? Arg?
Hans uppfödare kan inte ha hållt på med honom mycket för han visar ganska tydligt att han inte alls är van vid att klappas…
Varför gör han såhär? Är det bara, precis som med min andra abby, bara en pariod?
Om det fortsätter vara såhär kan jag inte ha kvar honom, jag har satt upp en tidsgräns, om detta inte förbättras ens något kommer jag om 3 månader antingen ge bort honom (har en kompis som är intresserad, med eller utan bitproblem) eller i värsta fall avliva honom, hur ska de gå att t.ex klippa klorna eller kolla tänderna när man knappt vågar ta upp honom. För tillfället blir jag allderes skakis av att ens tänka tanken på att ta upp honom.
jag klarar av att bli små tuggad på,
det är inga problem men när han biter sig fast och man måste
skaka bort honom har de gått för långt…
Min pojkvän fick också försöka ta upp honom igår och han gjorde samma sak emot honom och jag och min pojkvän hanterar marsvinen väldigt olika så det kan ju inte vara något personligt eller? XD
Någon med samma problem? Vad gör man? Hur gör man? Vad gör vi för fel? Har detta något med att de bråkar i den buren att göra?
(mer eller mindre OT, skulle gå mellan när det ena marsvinet, i samma bur som abbyn, bråka med den andra i morse, och självklart blir jag biten av honom också, mina stackars händer *fnissar*)
Kan tillägga att jag haft marsvin sedan jag var 5 år så jag har mycket erfarenhet, aldrig har någon bitit så som abbyn. kan tillägga att jag är 18år nu :P
*muttra om onda abbysar* Jag har bara blivit biten så blodet sprutade ;P en enda gång under mina 7 år med marsvin, och det var för några veckor sedan av just en abby (han högg två gånger i fingret på mig när jag stod och klappade honom). Men jag har inga tips alls, dom kommer in i någon ålder då dom blir nafsigare har jag hört. Men jag har ingen direkt erfarenhet av det. Donken var lite bitig den första tiden här (orolig över flytt kanske), och Greta försökte käka upp mig häromdagen när jag tafsade för mycket på hennes rumpa *S* Men annars ingen…
Hanna
3 av mina 5 marsvin har kommit in i en period då dom bet mig och var allmänt upproriska. Det var när dom var ca 4-7 månader. Men ditt marsvin låter väldigt aggresivt och det är inte normalt. Det viktigaste är att du inte visar att du är rädd och andvänder du tex trädgårdshandskar när du hanterar honom så kanske han fattar efter ett tag att det inte tjänar något till att tjaffsa. Men jag vet inte om det skulle fungera för han lät vädigt aggresiv. Han kanske är sjuk och har väldigt ont och därför är så aggresiv. Jag vet faktiskt inte vad du ska göra. Ta honom till veterinär och kolla om han har någon sjukdom för att utesluta det.
Min underbara abbyhona har mycket temperament och egen vilja. Hon vill verkligen få det som hon ska ha det :) Men det är skoj, tycker jag. Gulligt ^^,
Hon gillar inte heller att bli klappad. Kanske har det att göra med virvlarna? Det blir ju inte direkt medhårs om man klappar de fram-bak eller på något annat sätt =P Jag klappar henne nästan bara på huvudet, eftersom att hon blir irriterad och ogillar när jag klappar henne för mkt. Det har nog mycket med personligheten att göra, precis som oss har marsvinen en alldeles egen personlighet och den får vi acceptera. Jag tror att din kille är i sin "trotsålder" eller vad man ska kalla det, som bruka inträffa när de är ett halvår ungefär. Ignorera det och belöna honom när han inte biter. Han kommer troligen sluta med det beteendet när han märker att det inte tjänar något till eller när perioden är över. Sätt inte tillbaka honom i buren osv. när han bits utan fortsätt hålla på med honom. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 haha, ja uppenbart är de lite små onda ;)
#2 Ja, jag försöker att inte dra bort händerna nu när han biter en, så har jag märkt att när han biter hjälper de om man blåser till på honom. Då blir han typ, förvånad och tittar på en som om man vore dum x'D Istället för att ta upp honom 1-2 ggr per dag ska jag börja ta upp honom mer så han, som du säger, fattar att det inte hjälper.
Han är väldigt pigg, han piper, utforskar, rivirmarkerar (i min säng >.<), nosar, äter och dricker. Han är precis lika framåt som vanligt och till skillnad ifrån ibörjan har han börjat bli väldigt tam, han lägger sig ganska avslappnat brevid en när man ligger och gosar med honom.. O.o Han verkar inte häller ha ont för jag får ju ta upp honom ur buren, och de var ju då som han innan tugga på en protest :P Han skriker inte heller när man ska ta upp honom, eller komma åt magen/sidan, faktiskt så gör han inte ifrån sig de minsta ljud..
#3 min andra abby är också lite sådär, att han ska få det som han vill ha de annars kan han väääldigt tydligt visa att han misstycker. <3
Han klappar jag på huvudet..
Men Lillen, som jag kallar min yngre, han gillar inte alls att bli klappad, inte någonstanns, speciellt INTE på huvudet. Dock har jag kommit fram till att det funkar mer eller mindre bra att klappa honom mitt på ryggen i virvlarna :P
Men de finns andra skäl till att jag tror att Lillen är ganska ohanterad :/
Får verkligen hoppas på att de är en period… Just med att han verkar så arg, lr ja, aggresiv så börja jag tänka att det kan inte alls är en period, men jag och mina stackars händer hoppas starkt på att det är en period…
Min ena lakeland har också kommit in i en period där han ska naffsas, man säger bara åt honom att sluta så gör han det.
Vissligen så funkar det att blåsa till på abbyn när han biter, de är som att han kommer på andra tankar då…
Funkade även på min äldre abby när han var i sin bitperiod, som han för övrigt kom ut ganska snabbt..
Någon annan som har tips, anledning, erfarenhet, kommentar.. något? ^^
*putt*