Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 119 ggr
alice10451
0

Nyintroducerade marsvin

Hej! För en vecka sedan fick en av mina två älsklingar flyga upp till himlen❤️Den andra blev ensam i två dagar innan den fick en ettårig kompis. Hon är själv 5 år. Vi har gjort introduceringen väldigt lugn. De har fått vara i enskilda burar bredvid varann (stod på anicura) och nu har vi kommit så långt så de har fått träffas utan galler, inte i buren än utan i deras hage. De reagera genom att gnissla tänder och göra det här vanliga marsvinslätet (som brukar visas när de vill ha mat). Ena (min 5åring) visslade tänder och den andra pep. Kan det säga vem det är som har gett upp och vem det är som ska dominera i fortsättningen? På slutet så råka den ena komma för nära min 5 åring och ville springa förbi så då hoppade hon på 1 åringen. Allt gick så fort för vi tog upp 5 åringen direkt vilket kanske var lite dumt. Men iaf går det att se vem det är som ska dominera? Vi vill gärna att de ska enas. Tacksam för svar❤️

Ljungåsen
0

Jag tror inte på det där med långsam introduktion. Det kan ge problem.

Jag brukar börja med att bada båda marsvinen, gärna tillsammans. Då luktar de likadant, och får en gemensam (lätt obehaglig) upplevelse som verkar bondande. Sedan fönar jag dem torra, och sitter med dem i knät en stund tillsammans med någon mumsig grönsak, typ sallad. Sen släpper jag dem på neutral yta, med många höhögar och gömställen som inte luktar bekant.

Eragons har bra information om sammanförning av marsvin.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Så länge som de inte slåss som en boll så anser jag att det går bra. Efter 48 timmar brukar man kunna se att det lugnat ner sig. Vill man ta det försiktigt så väntar man en vecka efter lugn, innan man flyttar in dem i buren.

Att bara träffas helt kort (eller med galler emellan) genererar bara mer stress, är min uppfattning. Släpp ihop och låt dem hållas. Vem som blir den dominanta kommer ge sig så småningom. Det spelar ju faktiskt ingen större roll.

alice10451
0

Okej tack! När de har träffats me galler emellan har de mest suttit o ätit och nosat tillsammans men ja du kanske har rätt.

alice10451
0

Hej! Mitt marsvin som förlorade sin kompis för ett tag sen har vi slutar se henne dricka, men nu idag började hon helt plötsligt dricka jättelänge o massor. Ska man se det positivt att hon äntligen dricker eller ska man oroa sig för njursjukdomar? Har hört om de dricker för mycket kan det bero på det..

Ljungåsen
0

Att träffas med galler emellan ger ingenting. Antingen så ignorerar de varandra, eller så blåser de upp sig och blir tuffa Allan i säkerhet av gallret. Det säger liksom ingenting om hur de sen beter sig utan galler.

Det är bra att hon dricker, men såklart inte för mycket. Vad jag har märkt så är det rätt stora individuella variationer mellan olika marsvin, så det bästa är ju om hon dricker så mycket som hon brukar.

Om hon och kompisen inte bor tillsammans så kan det överdrivna drickandet också bero på stress. Stressen av att vara ensam. Det är ungefär det värsta som kan hända för ett sånt utpräglat flockdjur som marsvin.